Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Oplæg til debat fra et af medlems-repræsentanterne i bestyrelsen!

Medlemmet Troels vil gerne høre jeres tanker om følgende, enten her, til medlemsmøde d. 14 nov., eller når I ser mig i huset.

For ca 1½ år siden blev der afholdt et husmøde: “Skal medarbejderne vide hvad diagnosen står for?”. Mødet var nok det bedst besøgte husmøde i min tid, med medlemmer og medarbejdere fra alle enheder. Det var et debatmøde. Det var dog alligevel klart, at vi medlemmer ikke var interesseret i at medarbejderne viste hvad div. diagnoser betød.
Jeg hørte kort tid efter (1½måned ca.) at en medarbejder havde været til foredrag om en diagnose. Det er sket flere gange siden, der er endda blevet tilbudt undervisning i huset.
Her tænker jeg: Hvor er så vores værdier – ligeværd, respekt, medindflydelse henne ?

Troels

7 comments on “Oplæg til debat fra et af medlems-repræsentanterne i bestyrelsen!

  1. Tine
    5. november 2013

    Skal medarbejderne vide noget om diagnoser?
    Som fagperson synes jeg diagnoser er utroligt interessante – som fænomen i særdeleshed. Jeg er af den holdning, at det er vigtigt, at vi som fagpersoner holder os løbende orienteret omkring den generelle udvikling i verden omkring os – også omkring f.eks. udviklingen af diagnoser. Hvorfor er der f.eks. flere mennesker med ADHD i Midtjylland? Og hvorfor patologiseres sorg? Hvorfor forsvinder nogle diagnoser, mens nye kommer til?
    Det interesserer mig ikke så voldsomt meget, hvilke/n diagnose/r medlemmerne har. Til gengæld er jeg interesseret i det enkelte medlems oplevelse af at have en diagnose – hvad gør diagnosen? Gør den en forskel? Er den dum? Hjælper den? Udgangspunkt i mit daglige arbejde er, at diagnoser ikke fortæller noget om, hvordan indehaveren af en diagnose har det.
    Jeg spørger sjældent til diagnoser, og det er min oplevelse, at det er meget forskelligt, om de medlemmer jeg taler med, fortæller om det eller ej. For nogen er det vigtigt, at jeg kender deres diagnoser, og for andre har det ingen betydning.
    Min egen helt personlige holdning er, at diagnoser ofte skaber utilstrækkelighedsfølelser og en identitet, der er plaget af mangler. Samtidig er jeg udmærket klar over, at diagnoser kan være befordrende i forhold til mange andre ting, f.eks. adgang til hjælp og en bedre forståelse af sig selv. En vigtig del af mit arbejde er derfor at have stor respekt for, at andre ikke nødvendigvis tænker ligesom mig!
    Viden om diagnoser synes jeg ikke nødvendigvis har noget med ligeværd, respekt og medindflydelse at gøre. Til gengæld synes jeg, det er vigtigt at tænke over, hvordan man bruger den viden, man har!

    Skrevet af Tine

    Like

  2. troels
    5. november 2013

    Nu er det ikke viden om diagnoser der har noget med respekt ligeværd og medindflydelse. Men når man først spørg folk om deres mening og derefter totalt ignorer deres svar så har det alt med respekt, ligeværd og medindflydelse at gøre.
    Og forøvrigt jeg troede det her var medlemmernes blogg.
    Troels

    Like

  3. troels
    5. november 2013

    Jeg er meget hurtigt blevet træt af at redaktionen ændrer i hvad jeg skriver. Det indlæg jeg har skrevet her var skrevet som almindeligt medlem ikke bestyrelsesmedlem. Redaktion har ændret på min tekst uden at spørge mig. Er det eneste de skal ikke at udelukke person kritik og angreb.
    Hedder det ikke censur.
    Troels

    Like

  4. Jakob Andersen
    7. november 2013

    Jeg må sige at at jeg er enig med Tine. Det er nødvendigt at medarbejdere er godt orienteret indenfor udviklingen af diagnoser og behandling. Ikke fordi vi i Fountain House som sådan er interesseret i diagnoser. Men ganske enkelt fordi de er stor del af medlemmernes virkelighed. Viden om diagnoser og udviklingen øger derfor medarbejderes muligheder for at forstå medlemmernes oplevelse af sig selv, hvilket kan være utroligt værdifuldt for medlemmer der f.eks føler sig misforstået eller det der er værre af behandlingsystemet . Det gør dem også bedre i stand til at indgå i faglige diskussioner med andre aktører indenfor psykosocial rehabilitering og i særdeleshed behandlingspsykiatrien. (“know your enemy;-).

    Det kan godt være at et debatmøde gav indtryk af at medlemmer ikke havde den store interesse i at medarbejdere har kendskab til diagnoser. Men det tror jeg ikke nødvendigvis er det samme som en generel afvisning. Hvis jeg ikke tager fejl så handlede det pågældende kursus om “spiseforsyrrelser og mentaliseringsprosser”. Hovedessensen var her at det allervæsentligste i behandlingen af spiseforstyrrelser er relationen mellem behandler og patient. Og den relation skal bygge på anerkendelse og respekt, hvilket kræver at behandlere har empati og indlevelses evne og f.eksempel aldrig fokuserer på at patienten skal tage på i vægt.
    Det er er ganske enkelt helt i tråd med Fountain House filosofi om hvordan vi kan hjælpe hinanden til et bedre liv
    Så jeg syntes Troels skyder forbi målet, for jeg har ikke en oplevelse af at medarbejderes viden om diagnoser har nogen problematisk betydning for medarbejdere og medlemmers samvær i dagligdagen.
    Jakob Andersen, Medlem.

    Like

  5. Jens
    11. november 2013

    Det er fint at medarbejderne har en basal viden om psykiatri og jeg ville ikke forvente andet, men lad lægerne bekymre sig om diagnoserne og sygdom – det er deres job, ikke jeres. Fokuser på at blive raske i stedet for. Man løser ikke et problem ved at fokusere på problemet. Man løser et problem ved at fokusere på løsningen 🙂 Hejsa!

    Like

  6. troels
    30. november 2013

    tjae nu handlede det om medarbejderne skal lytte til os. Ved det husmøde var holdningen at de ikke skulle men de gør det alligevel.Hvis de ikke vil respektere hvad vi siger hvorfor spørger de så. De ved åbenbart bedre end os.
    Min påstand er at der reelt ikke bliver lyttet til os , kun når vi er enige.
    Troels
    PS .Angående jeres diagnose snak så troede det her var diagnose fri zone som alle jeg snakker med synes er skønt ender det ikke bare med at vi også er en diagnose her. Jeg her hørt at huset fokusere på vores styrker og ikke svagheder det er vel det men kalder positivt psyk.

    Like

  7. John Michael Poulsen
    13. februar 2014

    Hej Troels

    Jeg deltager jo ikke i husmødre mere, men måske jeg kommer forbi en dag.

    Det er min erfaring, at man ikke kan komme videre før man gør Fountain House og det, at være medlem til en del af sin fortid. Men det skulle jo helst være en positiv fortid.

    Når jeg ser tilbage på mine sidste 25 år er det kun Anse og Karin Rue fra Støtte- og Kontaktcentret, som har formået, at behandle mig ligeværdigt. Anse er desværre død, men Karin lever stadig og er stadig min ven hen over den sølle jantelov, som synes at herske allevegne i klubhusenes regi.

    At være ligeværdig betyder, at man bliver behandlet som et voksent og ansvarligt menneske og ikke, at man bliver identificeret med en social rolle som værende psykisk syg.

    En psykiatrisk diagnose er en fejltagelse og hvorfor skulle man lære den og føre den videre. Det skaber kun større afstand mellem medarbejdere og medlemmer.

    Medarbejderne skulle hellere snakke direkte med medlemmerne og gøre sig bekendt med deres dagligdag og liv. Det gyser i mig når nogen udnævner sig selv til “fagperson” i forbindelse med min personlighed. Det er her jeg ophører med at være menneske og bliver til en diagnose. Den korte afstand mellem to mennesker bliver til den uendelige afstand mellem fagpersonen og klienten, patienten, brugeren eller medlemmet.

    Det er ikke det, som klubhusmodellen går ud på. 🙂

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 4. november 2013 by in Debat.
