Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Fra opbevaring til aktivt liv

Valgmøde i Fountain House Nikolaj, medlem af kernehuset, deltog med sin egen historie på Fountain Houses og kampagnen Stemmer På Kantens vælgermøde i sidste uge

Workshoppens fokus var at få politikerne i tale angående prioriteringerne og udviklingen af social psykiatrien i Københavns kommune. Mogens og jeg var ’tovholdere’ og efter en introduktion af Mogens, fortalte jeg lidt om min egen historie og erfaring med både at være bruger på et værested i Aabenraa og til at blive medlem i fountain house. Det blev en øvelse i at gøre fortællingen så konkret som muligt, og for mig var det dejligt at sætte ord på nogle af mine erfaringer, og føle at jeg have et meget lyttende publikum, og jeg oplevede hver gang en utrolig opmærksomhed og også oprigtige spørgsmål  fra de forskellige politikere. Første oplæg havde deltagelse af bl.a. en gruppe kursister fra Idrætshuset på Nørrebro, i pausen snakkede vi lidt om, at det kunne have været spændende med lidt mere tid til dialogen, også fordi der i København er flere muligheder for psykisk sårbare, og netværk i mellem dem, end der er i en mindre provinsby, noget der kunne have bidraget til hvordan billedet af socialpsykiatrien ser ud i dag i København. En ældre mand sad ved siden af mig under alle fire workshops, og vi snakkede kort efter mødet, han sagde tak for mit oplæg, og sagde han havde fået noget at tænke over.

Tilfældet gjorde at jeg mødte den samme mand et par dage senere til en samtale på et værested på Nørrebro, og han fortalte mig at det havde været en meget god dag for ham. Han fortalte at han har lidt af vrangforestillinger, der forbød ham at engagere sig i politik, og det at være i øjenkontakt og i tæt dialog med politikerne, havde for ham været betydningsfuldt.  Jeg havde selv en den samme oplevelse, det var et godt møde, og en god måde at være i dialog på.

Af Nikolaj

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 18. november 2013 by in Sker & sket i Fountain House.
