Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Ligeværd

Ligeværd, hvad er det?

Jeg har hørt mange forklaringer med flotte ord, der lyder rigtig godt – MEN hvad betyder ligeværd i praksis, hvordan oplever vi det i dagligdagen? Hvordan ser det ud her i huset?

Ligeværd og ligestilling er ikke det samme, men de er tæt knyttet sammen. For mig er ligeværd et flot ord, men hvad er handlingen, der følger med det, hvis der er nogen? Ligestilling er noget, der kan handles på. Er ligestilling ligeværd i praksis?

Hvis jeg får 100 kr og min sidemand får 100 kr. men han får mulighed for at købe noget jeg ikke kan, er mine 100 kr. så ligeværdige med hans 100 kr.?
Hvis ligeværd bare er et flot ord, synes jeg vi skal droppe det fra vores værdisæt, og fra de værdier der virkelig har en betydning i hverdagen.

Kender I KIS-princippet? Keep It Simple. Håber I vil efterleve det I jeres mange svar!
På forhånd tak.
Troels

One comment on “Ligeværd

  1. betablokkenredaktion
    17. december 2013

    I Fountain House København er medlemmerne ligeværdige med ledelse og medarbejdere i den forstand, at vi er fælles om at udføre det samme arbejde. Vi møder hinanden med gensidig respekt og anerkender hinandens arbejdsindsats, og vi er sammen om at udstikke og udvikle rammerne for husets idé og drift. Sådan oplever jeg det. Vi er derimod ikke ligestillet, da medarbejderne, udover at få løn, også oppebærer en vis autoritet i forhold til medlemmerne. Denne kommer ganske vist kun til udtryk i nødssituationer, som hvis et medlem, for eksempel, har det for dårligt til at være i huset eller af andre grunde akut skal hjælpes videre. I en sådan situation er det medarbejdernes ansvar at skåne såvel det berørte medlem, som resten af os. Men, altså, ligeværd er for mig en helt afgørende kvalitet ved huset, og jeg synes den er særdeles mærkbar i dagligdagen, for eksempel i vores omgangstone og mødekultur.
    Marius, medlem

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 16. december 2013 by in Debat.
