Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

At vælge med hjertet

Et venligt medlem i huset mindede mig i december om at recovery processen kan variere meget fra den enkelte. Jeg tror hun har meget ret. Det der lige virker for mig virker sikkert ikke lige for andre.

Jeg tror det jeg har haft allerstørst gavn af i forhold til min egen proces har været at lære at turde vælge med hjertet.

Hvis jeg jeg havde lært at vælge med hjertet for mange år siden, ville mit liv have set meget anderledes ud. Det er jeg sikker på!

Jeg har været alt for tilbøjelig til at vælge ud fra det jeg frygter, og det har sørme givet mig rigtig mange problemer!

At vælge med hjertetAt lære at vælge med hjertet handler også om at turde at gøre det – at give slip et kort øjeblik, miste fodfæstet og så lære at der egentlig ikke er noget at frygte!

Så det jeg har lært er, at når jeg står i en situation der føles ubehagelig – så er jeg nødt til at vælge med hjertet.

Et valg baseret på frygt alene er altid et dårligt valg!

For eksempel så er der en vej jeg har gået i mange år. Et sted på vejen er der et hus, og nogle gange er der en arrig hund der gør udenfor huset. Da jeg er bange for (store) hunde der gør har jeg altid forsøgt at undgå dem. Så når jeg skulle forbi huset valgte jeg, at gå i den modsatte side af vejen, selvom jeg egentlig hellere ville gå i den anden side.

I sidste uge blev jeg klar over at jeg stadig havde dette mønster. Jeg undgik huset og valgte at gå en anden vej end den jeg foretrak. Et valg baseret på frygt.

Da jeg blev klar over at jeg traf et valg baseret på frygt, tænkte jeg “hvad er det værste der kan ske hvis jeg går over på den anden side af gaden?”. Ville hunden springe over plankeværket og bide mig?

Jeg havde svært ved at forestille mig overskriften i Ekstra Bladet “Hund spiser voksen mand på åben gade”, så jeg tænkte at det næppe ville blive tilfældet at hunden ville springe over plankeværket og angribe mig. Jeg vidste dog at hunden måske ville begynde at gø, men tænkte at det overlevede jeg nok, selvom det ville forskrække mig.

Så jeg valgte at gå over på den side af gaden hvor huset med den arrige hund lå. Et valg baseret på at jeg egentlig hellere bare ville gå på den side af vejen!

“Please, sir, I want some more.” – Charles Dickens, ‘Oliver Twist’, kap. 2

“Op i røven med den skide hund!” tænkte jeg og gik forbi huset.

Der var ingen hund. Der skete ingenting, andet end at det var fedt at turde træffe et lille valg – at vælge noget med hjertet, selvom jeg var skide bange for den skide åndssvage hund!

“On his right hand Billy’d tattooed the word love and on his left hand was the word fear
And in which hand he held his fate was never clear
Come Indian summer he took his young lover for his bride
And with his own hands built her a great house down by the riverside” – Bruce Springsteen, ‘Cautious Man’

“Jeg er fanme’ så modig!” tænkte jeg og blev helt høj af oplevelsen!

At vælge med hjertet handler også om et kort øjeblik at turde gøre noget andet. Miste fodfæstet et lille øjeblik. Nogle gange handler det blot om at gå over på den anden side af gaden.

Hvornår traf du sidst et valg med hjertet i stedet for et valg baseret på frygt? Hvornår gav du sidst slip et lille øjeblik og gjorde noget andet end det du plejede at gøre?

Skriv gerne en lille kommentar hvis du har lyst.

Af Jens

One comment on “At vælge med hjertet

  1. MH
    10. februar 2014

    Tak for et rigtig fint indlæg, Jens! Personligt kan jeg i den grad nikke genkendende til at lade frygten/angsten styre lidt for meget, omend jeg godt ved det ikke er vejen frem – tværtimod.

    Det er den forbandede kamp mellem det irrationelle (frygten/angsten) og det rationelle (fornuften).

    For mit vedkommende, gælder det om at starte i de små og lade de små sejrer bygge sig op til at blive til lidt større sejrer osv., og på den måde få både modet til og troen på, at få helt bugt med den pågældende frygt.

    Min erfaring er, at vejen dertil er enormt individuel – er der fx tale om en svær angstproblematik? Eller er der måske andre ting der gør, at frygten får det sidste ord? Uanset årsag, er det hamrende vigtigt ikke at slå sig selv i hovedet, når man må bukke under for frygten/angsten i forsøget på at komme den til livs. Hvis der skal slås, så slå dig hellere på skulderen – det kræver mod at face sin frygt og det burde som absolut minimum afføde et skulderklap!

    … Blot et par tanker herfra 🙂

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 27. januar 2014 by in Artikler.
