Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Bogstøtte-studerende fik 12 for speciale!

Det er ikke hver dag, en af vores studerende fra Bogstøtten får højeste karakter for sit speciale, så når det endelig sker, synes vi godt, at vi kan være pavestolte i Fountain House og markere det.

Bag tolv-tallet gemmer der sig en både dygtig og vældig sød, ung kvinde på 35 år, der hedder Anna. Og når man spørger hende, hvorfor hun fik 12, smiler hun først lidt ydmygt, men bryder så ud i latter og svarer: ”fordi det er et skide godt speciale!”
Det er formentlig også det eneste rigtige at svare til dét, for karakteren taler afgjort for sig selv.

Anna er oprindeligt uddannet sygeplejerske i 2005, men i november 2013, blev hun færdig på kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi på DPU med afslutning i sit speciale, som er et sundhedssociologisk studie i forebyggelse af fedme blandt børn og unge.

Anna er kommet i Bogstøtten siden 2010 og begyndte indledningsvist i deres arbejdsgruppe, fordi hun havde sygeorlov fra sit studie efter en svær periode i hendes liv.

“Da jeg første gang kom her, anbefalede Arne [vejleder] mig at blive en del af Bogstøttens arbejdsgruppe, fordi så kunne jeg lære huset og folk at kende, før jeg igen blev studieaktiv. Det var en rigtig god idé, for når man kender Fountain House godt, bliver det en helt anderledes og tryg oplevelse at studere og skrive sine opgaver herovre.”

Da Anna gik i gang med sit speciale, havde hun kun otte måneders SU tilbage, så hun lagde en meget struktureret plan for sit arbejde, så hun ikke faldt i specialekriser undervejs og overskred sin deadline.

“Strukturen giver mig stabilitet, så jeg kan overskue mit liv. Det giver mig ro. Jeg er en meget grundig og perfektionistisk arbejdshest, og jeg overlader intet til tilfældighederne. Jeg har virkelig knoklet. Jeg har været i marken og interviewe og lave mit feltarbejde, studeret arbejdsgrupper ude i det virkelige liv og transskriberet meget lange interviews i over en måned”, fortæller hun.

Men selv om specialeskrivning er en hård proces, synes Anna, at netop den arbejdsform passer hende godt.

“At skrive speciale er kæmpeproces med mange modstridende følelser involveret. Det er på én gang utrolig hårdt, men samtidig er det meget selvrealiserende og givende. Det er en fed måde at arbejde på, og bagefter er man fuldstændig færdig og klar til at flade ud.”

Anna foretrak at skrive sidste del af sit speciale hjemme hos sig selv, hvor der var helt ro, men brugte Bogstøtten undervejs både for at være lidt social med de andre studerende og til vejledningerne med Helle Bendix.

“Helle er fantastisk”, fortæller Anna.
“Hun har virkelig været en stor støtte. Jeg havde min egen faglige vejleder, Prof. Jens Rasmussen, på universitetet, og når jeg havde haft vejledninger med ham, tog jeg over i Bogstøtten og fik en slags eftervejledning hos Helle. Sjovt nok, havde Helle selv haft Jens som vejleder, dengang hun skrev speciale, så hun var helt inde i, hvordan han arbejder som vejleder og kunne tolke hans metoder.”

“Jeg fik simpelthen dobbeltvejledninger hele vejen igennem, og det fungerede perfekt. Jens var min faglige vejleder og Helle var mere en slags følelsesmæssige sparring. Samtalerne med Helle handlede mere om, hvordan jeg havde det med det hele – hvad der var svært osv. Den type samtale kunne jeg jo ikke have med Jens. Og den følelsesmæssige sparring er såmænd lige så vigtig som den faglige, når man skriver speciale”, siger Anna.

Fest, Othellolagkage og Fremtid
Da karakteren for specialet tikkede ind to måneder efter, at Anna havde afleveret, blev hun kisteglad og så skulle det fejres med familie og venner.

“Jeg var begyndt at blive nervøs til sidst, fordi der gik så lang tid, men da jeg endelig fik det at vide, blev jeg bare overglad og ringede straks til mine forældre. Vi fejrede det med en middag samme aften.
Jeg fik ringet rundt og fortalt det til alle mine venner, og så tog jeg i Bogstøtten med Othellolagkage og en flaske rødvin til Helle. Det er virkelig dejligt at fejre sådan en begivenhed med de andre i Bogstøtten, for de har jo fulgt mig hele vejen.”

Nu hvor festlighederne og lettelsen over at være blevet færdig har lagt sig, melder virkeligheden sig igen, og Anna er i fuldt spring med at søge job. Hun sidder i Bogstøtten flere gange ugentligt og skriver sine ansøgninger.

“Jeg søger meget bredt, både som forskningsassistent, læringsstillinger og vidensmedarbejder. Jeg overvejer også at søge en Ph.d., fordi jeg jo er god til det akademiske”

“Det er dejligt at være i Bogstøtten blandt de studerende, når man søger job. Jeg holder meget af de andre.  De mennesker, der kommer i Bogstøtten, er netop den slags mennesker, som inspirerer mig. Det er mennesker med stor selvindsigt, der er i stand til at sætte ord på, hvad de føler og tænker. De er ikke bange for at vise hvem, de er. De er følelsesmæssigt troværdige. Og det er en kæmpe inspiration!”

Af Fountain House | 2014

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 25. februar 2014 by in Sker & sket i Fountain House.
