Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Ny chick-litt roman provokerer med emnevalg og genrebrud

Marsvinet Nanna har fået smag for litteratur af den ligegyldige og intetsigende slags, og mens hun sidste uge skrev på sin mommy-blog, så har hun denne uge kastet sig over chick-litt.

chik1

NANNA UDGIVER CHICK-LITT. For at måle hvilken betydning kendis-faktoren har på salgstallene, når kendte kvinder udgiver bøger i chick-litt genren, har marsvinet Nanna skrevet den skønlitterære roman Sushi, Pik og Popmusik. Sushi, Pik og Popmusik handler om klummekællingen ’K’, der skriver kællingeklummer til damebladet Alt for Kællingerne, men samtidig har en SMS- korrespondance med sin hemmelige veninde ’60903693’ om deres hemmelige liv. Det vil sige, at K har to mobiltelefoner, hvor den ene er i hendes taske, som hun skriver sine bekendelser fra og sender videre til sin anden mobiltelefon, der ligger låst inde i en bankboks, så ingen nogensinde får indsigt i hendes hemmeligheder. Sushi, Pik og Popmusik bearbejder den moderne kvindes problemstillinger omkring det svære valg imellem karriere, kærlighed, børn og familieliv og provokerer med sine intime detaljer fra K’s sexliv. Læs et uddrag her:

Dag 1.

”Åh nej! Min mor er død! Så skal jeg til at være voksen, og det er jeg slet ikke.”

”Åh nej! Jeg tror, jeg er gravid. Når jeg bliver mor, så skal jeg til at være voksen, og det er jeg slet ikke.”

”Pyha! Jeg er ikke gravid alligevel. Så behøves jeg ikke være voksen endnu.”

”Pyha! Min mor er ikke død alligevel. Så behøves jeg ikke være voksen endnu.”

Dag 2.

”Åh nej! Jeg har lige mødt manden i mit liv, men jeg havde grimme cowboybukser på, så nu finder jeg aldrig den store kærlighed.”

”Åh nej! Jeg har lige mødt en anden manden i mit liv, men mit hår var rodet, så nu finder jeg aldrig den store kærlighed.”

Dag 3.

”Åh nej! Jeg har mødt endnu en mand, der er manden i mit liv, men hans tidligere kæreste døde af anoreksi, og nu hvor vi ligger og knalder, er det som om, hendes skelet ligger i sengen ved siden af os og rasler.”

”Åh nej! Min seng er købt i Biva. Tænk, hvis skelettet kan høre det, på den måde fjedrene knirker?”

”Åh nej! Jeg har glemt at pille prisskiltet af min seng fra Biva. Tænk, hvis skelettet ser, hvor billig den har været?”

”Åh nej! Hvad hvis skelettet kan finder ud af, at det var hende den fede fra Bivas tv-reklamer, der ekspederede mig, da jeg købte sengen?”

”Pyha! Manden i mit livs tidligere kæreste er slet ikke død af anoreksi alligevel. Nu står hun i mit soveværelse med en køkkenkniv.”

Herefter er batteriet i mobiltelefonen fladt, og kapitlet stopper.

http://kendismarsvin.wordpress.com/2012/09/15/ny-chick-litt-roman-provokerer-med-emnevalg-og-genrebrud-2/

One comment on “Ny chick-litt roman provokerer med emnevalg og genrebrud

  1. Gry
    26. februar 2014

    Som pige-svin fra den kreative klasse føler jeg mig utrolig genkendt!

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 26. februar 2014 by in Kreativt & fritid.
