Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Overens-stemmelse med livet

I øjeblikket sætter DR fokus på psykiatrien, hvilket betyder, er der er en del programmer i fjernsynet og i radioen.
Forleden så jeg et program, hvor en række kendte danskere fortalte om, hvordan det var for dem at leve med psykisk sårbarhed.
Historierne var selvfølgelig meget forskellige, men jeg blev slået af, hvordan de alle havde fundet måder at leve med sig selv på; måder, der virkede både kreative og rummelige.

Sådan er det skøre sind
Den ene var en kendt kok (tror jeg nok) han virkede meget levende og engageret. Han var gift og sad i et lyst og dejligt køkken.
Der var en skuespiller, som havde fundet sig selv bl.a. gennem meditation, men også gennem samværet med sin meget jordnære ven og sin kone. Og så var der en kvinde, ung, med barn og mand/kæreste.
Fælles for dem alle var, at de på en eller anden måde virkede som om de var i overensstemmelse med livet (!).
Jeg møder mange, der tilsyneladende har alt: penge, status, ægteskab, børn, men som ikke rigtig kan føle/mærke, hvor heldige de på mange måder er.
Og så tænker jeg, at de måske ikke er så heldige endda. De glemmer eller ved ikke, hvor dyrebart det er, det de har…
De mennesker der talte i programmet, de vidste det, tror jeg. De vidste, hvor værdifuldt det er, når hjertet kaster stjerner af sig af glæde ved synet af en blomst i græsset eller ved duften, der kommer lige inden smagen af kaffe…  Det er muligt de havde vidst det, selvom de ikke havde skulle kæmpe så meget, det ved jeg ikke; Jeg tror det ikke… Hvad tror I mon? Programmerne kan vist ses på computeren også, hvis nogen skulle blive fristet.

Af Josefine

Se programserien “Sådan er det skøre sind” her:
http://www.dr.dk/tv/se/sadan-er-det-skoere-sind/sadan-er-det-skoere-sind-1-6

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 8. april 2014 by in Psykiatri & recovery.
