Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Per Bo, Damerne og Madklubben

Det hele startede med en fødselsdagsfest hjemme hos Per Bo en februaraften i år, hvor Eva, Lizette og Heidi var inviteret. Siden har de fire kendte ansigter fra Fountain Houses reception holdt sammen hver lørdag aften, hvor der i stor stil bliver kogt og braset flæskesteg, frikadeller og hamburgerryg og hældt masser af cola og kaffe indenbords.

Per Bo, som er Fountain House-veteran med sine 27 år i huset, er kommet i godt selskab i madklubben blandt de tre kvindelige novicer, som alle har været i huset under et år.

“Ja, det er ikke altid, at jeg får så mange ord indført med tre snakkesalige kvinder i gruppen, men det gør nu ikke så meget. Det er dejligt bare at være sammen dem”, fortæller han.

Kvinderne griner og nikker anerkendende, og Heidi tilføjer, at der nu var en aften, hvor hun syntes, at Per Bo snakkede meget. Ordet er jo frit, så han må bare bryde igennem og tage det.

Perbo damerne

De fire nye venner er kisteglade for deres madklub, som går på tur hver lørdag. De mødes om eftermiddagen hos værten og hjælper hinanden. Da det var Heidis tur til at invitere indenfor, havde hun helt styr på indkøbene, men det der med at få tre gæster til middag, havde hun ikke prøvet før, så hun blev en smule stresset over kødgryderne. Og så var det godt, at Lizette, som er skrap i et køkken, kom hende til undsætning. Sammen fik de middagen klar til tiden, så sovsen ikke nåede at blive kold.

“Vi hjælper selvfølgelig hinanden,” fortæller Eva.
“Det er jo en del af hyggen, at vi mødes tidligt, og de som er ugens gæster tager altid cola og noget wienerbrød med til kaffen.”

Vennerne hjælper også hinanden med at vaske op og rydde op inden, de går. For selvfølgelig skal værten da ikke bruge hele søndagen på oprydning. Solidaritet er en del af konceptet.

Der er ikke nogle regler i madklubben. Man må lave den mad til gæsterne, som man selv synes. Dog understreger de, at det ikke er nogen konkurrence, og ingen skal overgå hinanden i madkunst, så det er ofte gode, danske gammeldags retter som flæskesteg og fiskefileter, der ryger på bordet.

Men engang imponerede Per Bo de tre damer med en sjælden genistreg. Han havde inviteret til frikadeller og kold kartoffelsalat, men det der med at lave frikadeller, syntes han var lidt for besværligt, så han købte en stor medisterpølse og trykkede indmaden ud, formede det til frikadeller og smed dem på panden.

“Det var faktisk ret genialt,” fortæller Eva.
“For det smagte fuldstændig som frikadeller, og han behøvede ikke engang putte salt og peber eller noget i, for det hele var jo lavet inde i medisterpølsen.”

Dette smarte trick er hermed videregivet til læseren!

I begyndelsen takkede madklubben af ved ni-ti tiden lørdag aften og gik hvert til sit, men på det seneste har festen udviklet sig til midnat, for der er meget at snakke om, når man er i hyggeligt selskab. Og det er tydeligt at se, at de fire venner er kommet meget tæt på hinanden.

“Vi snakker om alt,”fortæller de.
“Om bøger, film, musik og så snakker vi, om det vi har tilfælles. Fx at vi alle har prøvet at være indlagt på en psykiatrisk afdeling, og det kan være svært at tale med andre om, så det er dejligt, at vi har hinanden til det. Men det er bestemt ikke det, vi bruger mest tid på. Vi taler mest om sjove ting, og vi diskuterer vores arbejde i FH – fx hvis der er noget, man ikke kan finde ud af i huset, så snakker vi om det og hjælper hinanden.”

For Heidi især har madklubben fået en enorm betydning. Da Heidi første gang kom til Fountain House for et halvt års tid siden, var det med det ydmyge håb at finde en ny god veninde. Hun havde ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at hun skulle få tre nye bedste venner, som hun passer så godt sammen med.

“Det er overvældende og dejligt,” fortæller hun.
“Jeg skal lige vænne mig til det, for jeg har aldrig før prøvet at være en del af en social klub. Men der er også meget, der er nyt i mit liv for tiden. Jeg har for første gang i mit liv fået min egen lejlighed. Noget som jeg har drømt om længe. Og så fik jeg nye venner oveni købet. Det er mere end jeg kunne drømme om. Jeg er så lykkelig. Siden jeg er startet i huset, er jeg kun blevet mere glad, stærkere og dygtigere.”

For de andre tre i madklubben har det også stor betydning, at Heidi har fået det så godt. Og det er hun ikke alene om.

“Førhen kunne weekenderne godt være lange,” fortæller Per Bo.
“Det er de ikke længere. Nu glæder jeg mig bare til hver lørdag!”

Hvis nogle af læserne skulle føle sig fristet til at blive en del af madklubben, optager den desværre ikke flere medlemmer. De fire venner er udfordret rigeligt med at lave mad til hinanden, så flere gæster lørdag aften bliver for uoverskueligt.

I stedet opfordrer vi alle jer andre til at starte jeres egen madklub. Man bliver helt sikkert et lykkeligere menneske med gode venner og god mad!

Bon Appétit!

Af Betablokkenredaktionen

2 comments on “Per Bo, Damerne og Madklubben

  1. John Michael Poulsen
    14. maj 2014

    Det lyder skidegodt, Per Bo. Det er det, det hele drejer sig om.

    Jeg har endelig fået solgt ,min andelslejlighed efter 9 måneder med dobbelt husleje, så vi ses nok ikke i kvarteret mere.

    Men jeg kommer forbi huset en dag og inviterer dig ned på den gård jeg nu bor på.

    Vi har masser af plads, 2 kattekillinger, en hane og fire høns, der lægger 4 æg hver dag. Held og lykke.

    kh
    Michael

    Like

  2. Per Bo
    20. maj 2014

    Hej Michael jeg har ikke nogen E.mail adresse Men skriver på en fremmed adresse .Du kan tro jeg blev glad for din respons ,jeg har set din lejlhed er blevet solgt .Tillykke med de n ny bolig ,glæder´mig til at du kommer så jeg kan se hvordan du bor .med venlig hilsen Per Bo.

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 12. maj 2014 by in Sker & sket i Fountain House.
