Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Mit liv i skyggen – To års tjeneste hos Nanna og Pissegul

Der er formentlig en del læsere her på bloggen, der har stiftet bekendtskab med kendis-marsvinene Nanna og Pissegul. Hvad enten man har mødt dem, når de sammen overvåger Enhedslisten, eller når Nanna har vinterdepression og trøsteshopper dyre pelsfrakker, der er for små, fordi hun vil tabe sig – eller de leder efter deres totemdyr og finder frem til, at det er en forloren skildpadde. Der er ingen grænser for, hvad de to marsvin involverer sig i, og de blander sig altid med skarpe holdninger i kulturkamp og samfundsdebatten.

Bag marsvinene står forfatteren Niels Gjern. Selv synes han ikke, at han bør fremstilles som ‘manden bag’, for han har jo bare været ansat som PR-medarbejder for Nannas og Pisseguls virke i cyberspace og desuden serveret agurkesalat og kløet dem bag øret, når de var i dårligt humør.

Niels er 34 år og uddannet i dansk og virksomhedsstudier fra RUC. Han er kommet i Fountain House i en årrække, hvor han har skrevet sit speciale i Bogstøtten. Desuden er han opvokset i Odense blandt hundredevis af marsvin, så det med at være i tjeneste hos marsvin, er ikke noget nyt for ham.

Niels

Men det hele startede for fire år siden, da Niels’ søster forærede ham to marsvin i julegave.

”Jeg gik og kiggede på dem og tænkte, gad vide om man ikke kunne lave en eller anden historie om dem, for de ser meget kloge ud. Man kan godt kalde det dovenskab, når de sidder og kukker i høet, eller når man stiller dem ud på gulvet, og de stadig står samme sted, når man kommer tilbage efter en time. Men jeg tror nu mere, det vidner om eftertanke og filosofisk fordybelse,” fortæller Niels.

Kedelige børnebilleder på facebook blev startskuddet
På facebook bemærkede Niels, at en fra hans efterskole, der havde to børn lige pludselig havde fem børn, fordi hun fandt en mand, der også havde to, og så fik de nummer fem sammen.

”De gav deres børn hobit-navne; Millow og Rowan og andre hæslige navne. Hun postede ufatteligt mange billeder af dem og skrev: Se, her spiser han en regnorm, og her drikker de vand af toilettet!” siger Niels.

”På facebook er der ufatteligt mange dødssyge billeder af folks børn, som ingen gider se overhovedet. Og så tænkte jeg, at mine marsvin er langt mere interessante. Der findes ligesom de her to marsvin i min stue, og de blander sig i alt og har en mening om alt. Der er ikke det, som de ikke har haft med at gøre – fx har de opklaret mordet på Oluf Palme og Svend Auken. Så begyndte jeg at skrive de der små historier om dem på fem-ti linjer og tog nogle billeder, der passede til. Det greb om sig og blev hurtigt til 130 historier. ”

Niels skrev også bogen ‘Muffeguf i Piben’, hvor Nanna og Pissegul ryger sig skæve i en pibe gnaverfoder, og den historie forsøgte han at få udgivet som børnebog. Men selv om forlaget vendte tilbage og roste bogen for at være rablende morsom, turde de ikke udgive den af frygt for, at forældrene ikke ville bryde sig om, at deres børn læste bøger om euforiserende stoffer. Derfra besluttede Niels at lægge den ud på nettet.

Nanna og Pissegul er et underholdningsprojekt
Niels har især ladet sig inspirere af Lars von Triers film, hvor han lærte at gennemskue skabelonen for satire.

”Von Trier er virkelig skarp. Fx i hans film ‘Europa’ der handler om, at det var synd for tyskerne, at de tabte anden verdenskrig. Det er så smagløst og så sjovt. Den har jeg set 30 gange. Jeg gennemskuede pludselig den vanvittige vinkel på satire,” fortæller Niels.

”Men Nanna og Pissegul er først og fremmest et underholdningsprojekt. Det er ikke et politisk projekt. Politisk satire bliver ofte til et budskab, som man forsøger presse ned i halsen på folk. Sådan er Nanna og Pissegul ikke.”

”Nanna kan godt lide chicklit, og hun har sin egen mommy-blog, hvor hun skriver om komplet ligegyldige hændelser i sin dagligdag. Derimod er Pissegul lidt mere klog og filosofisk især i ‘Muffeguf i Piben,’ hvor Nanna har fået rollen som en manipulerende skiderik, der dog ikke kan undvære Pissegul, for hvem skal hun ellers moppe og lyve overfor.”

Både det mentale og fysiske samarbejde med de to marsvin har været nemt for Niels, for Nanna og Pissegul stiller gerne op til fotoshoots og en ny historie.

”Man skaber en verden, hvor marsvinene får deres eget liv. Pludselig sker der noget ude i verden, og så tænker jeg, hvad mener Nanna og Pissegul om det. Jeg ved, de har en mening om tingene, for jeg kender dem jo. Til sidst er det ikke længere mig, der taler, det er dem. Og det med at stille dem op til et fotografi er enormt nemt. De bliver stående der, hvor jeg stiller dem. Og hvis jeg vil havde dem til at stikke snuden frem, skal jeg bare klø dem lidt under hagen. Det er nemt at modellere med tamme marsvin, men hvis man behandler dem dårligt, så forsøger de at stikke af, så det skal man lade være med.”

Begravelse og reinkarnation
Nanna er Pissegul er desværre begge afgået ved døden for ikke så længe siden. De døde af alderdom. Men deres fysiske død afholder dem ikke fra at leve videre i den verden, som findes imellem himmel og jord, og vi kommer til at høre mere fra dem.

”Nanna og Pissegul er ikke bare to individer, men et åndeligt stadie lidt ligesom Dalai Lama. De tog for en tid ophold i to marsvin-kroppe, og nu er de fløjet videre, men de bliver ved at eksistere”, siger Niels.

Niels har begravet dem begge på Tippen nær Valbyparken, hvor han har bygget et stengærde formet som en pil til dem. Desværre kom der en ræv og gravede dem ud. Men monumentet står der stadig og Niels har hængt en gammel Roskilde t-shirt op i et træ som et flag, så deres fans kan komme forbi og finde dem. Man kan for øvrigt læse deres nekrolog i sommernummeret af Outsideren.

stengærde

Roskilde tshirt

 

 

 

 

 

 

 

 

Nye marsvin og Helle Thorning-Schmidt
Niels overvejer selvfølgelig at få to nye marsvin, fordi livet uden marsvin ikke er nær så sjovt, og der skal naturligvis også produceres nye historier.

”Hvis jeg skal have to nye marsvin, skal de hedde Hubertus og Mohamine. Mohammed er det mest brugte drengenavn i verden, og i Danmark er det jo normalt, at navne kommer i både en pige- og en drengeudgave som Frederik og Frederikke. Derfor skal vi selvfølgelig også have en pigeudgave af Mohammed, og mit marsvin skal være det første i verden, som får det navn”, siger han.

Men i øvrigt lader det til at Niels har fået en ny interesse uden for dyreriget:

”Mit liv har stået i skyggen af to marsvin de sidste to år, så det er naturligvis svært at skulle skabe sit eget liv. Men Nanna og Pissegul har været meget optaget af Helle Thorning, så måske er der en fremtid i hende. Jeg var ude at rejse i vinter til det lille arabiske land Bahrain. Og der er nogle ting, der er nemmere i de arabiske lande, hvis man kan sige, at man er gift. Jeg har ikke nogen kæreste, så jeg måtte opdigte en, og når jeg var i gang, kunne jeg lige så godt tage fra øverste hylde. Så jeg fremkaldte nogle billeder af Helle Thorning og gik rundt og sagde, at vi var gift. Der var en der spurgte, hvorfor hun ikke var med, så jeg svarede, at hun havde travlt med sit vigtige lederjob.
Men nu skal jeg videre med mit eget liv, måske sammen med Helle,” siger Niels storsmilende med slet skjult ironi.

Følg kendismarsvinene Nanna og Pissegul her på bloggen og på deres egen blog: kendismarsvin.wordpress.com

Af betablokkenredaktionen

 

 

 

 

One comment on “Mit liv i skyggen – To års tjeneste hos Nanna og Pissegul

  1. Katrine
    19. juni 2014

    Åh, det er altså humor på højt niveau, Niels. Bare vent – det er et spørgsmål om tid, før folk valfarter fra hele verden for at se Nanna og Pisseguls sidste hvilsted (hvis man altså ser bort fra rævens mave). Det kunne godt gå hen og få stor betydning for landets turisme, det her…!! Tak for underholdningen! 🙂

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 16. juni 2014 by in Kreativt & fritid.
