Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Skriv Dig Glad

Når vi har det godt, tænker vi gode tanker. Har vi det dårligt, er det de negative tanker, der har overtaget. Gode tanker fører gode følelser med sig. Negative tanker negative.

De færreste af os foretrækker at være i dårligt humør (selvom det til tider kan være meget dragende at søge længere ned ad de mørke tankers sti, når først vi har pakket rygsækken med irritation, tungsind, bekymringer osv).
Men alt andet lige vil de fleste af os bare gerne have det så godt som muligt.

En måde at skabe (flere) gode tanker og følelser er at skrive dem ned i en notesbog. Ved at have en fast rutine omkring det fx hver morgen skaber du over tid en rigtig hyggelig vane for dig selv.
Du kan også have bogen med dig. Så kan du tage den frem når du ikke ved hvad du ellers skal lave (når vi keder os, popper der ofte negative tanker op.)

For nogle kan virke det lidt pjattet, (Husk, at hvis du er i dårligt humør er det meste åndsvagt!) men jo oftere du gør det, jo lettere og rarere bliver det.

Uddrag af en Glædesbog:
 jeg er glad for at jeg har råd til kaffe, jeg er glad for at mine negle er pæne efter jeg holdt op med at bide dem og at jeg ikke er forkølet og at jeg har tid til at sidde her. jeg er glad for at min XX elsker mig og at jeg sov ok i nat og at det ikke er koldt i dag. Jeg er stolt af at jeg fik sagt fra, selvom det var svært og at jeg nåede at købe ind, selvom jeg var træt..

Husk på, at hjernen er plastisk. Det betyder, at vi kan træne den op til at lægge mærke til de gode ting. Jo mere vi øver os, jo bedre bliver vi!

Ved skriveblokkering:

  • Drop din indre censor – intet er for stort eller småt at skrive ned
  • Tænk på nogen, der har det værre end dig selv
  • Gentag til der kommer noget andet
  • Læs tilbage på det du allerede har skrevet
  • Inddrag noget andre tager som en selvfølge: at det ikke er kanoner, men ‘bare’ regn, at vi kan sidde indenfor, at vi kan tage i svømmehallen
  • Sæt glad musik på.

God fornøjelse! Og meld gerne tilbage.

Af Josefine

skriv1-300x300

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 11. august 2014 by in Kreativt & fritid.
