Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Frivilligt arbejde: Prøv dig selv af!

Som led i Betablokkens månedstema om frivilligt arbejde spurgte vi Kristina, der er frivillig i Kontor-enheden i Fountain House, om hun ville dele nogle af sine tanker, omkring det at arbejde frivilligt – både som frivillig i kontoret og lidt om frivillighed generelt.

Hvad er din baggrund for at arbejde frivilligt?

Jeg hørte et radioprogram på radio24syv, hvor en lytter fortalte, hvordan han igennem mange år havde haft svære psykiske problemer. Han havde været i behandling, men det havde ikke rigtig hjulpet ham. Hans læge havde opfordret ham til at kontakte Kildehuset i Aalborg, der også er med i Fountain House-familien. Her blev han endelig mødt af nogle rammer, der  kunne hjælpe ham til at få et godt liv, og han opfordrede alle med psykiske problemer til at give det en chance.
Jeg havde selv prøvet at finde ud af, om der var nogen virksomheder eller foreninger, der kunne hjælpe mig videre. Men hver gang jeg syntes, jeg havde fundet noget, fik jeg at vide, at jeg var udenfor deres målgruppe. Det er baggrunden for, at jeg startede som frivillig i Fountain House.

Hvad giver det frivillige arbejde dig – personligt, menneskeligt og/eller fagligt?

Arbejdet i Fountain House giver mig først og fremmest en hverdag, noget at stå op til og en følelse af, at jeg kan noget. Jeg synes, at jeg i Fountain House har mulighed for at udfordre mig selv med rigtig mange forskellige opgaver – lige fra at feje terrassen til at være med til at lave en plakat til et eller andet arrangement.

Hvorfor arbejde uden løn?

Jeg har indtryk af, at når folk vælger at få et frivilligt arbejde, så vælger de foreninger, der på en eller anden måde repræsenterer noget, der betyder noget for den enkelte. Derfor forestiller jeg mig, at lønnen udbetalt i kroner og ører bliver underordnet, fordi belønningen bliver “betalt” i en helt anden “valuta”. Det kan være at se, at man gør en forskel for andre, der har brug for hjælp, og så tror jeg, at det sociale samvær med andre mennesker, der deler de samme værdier, kan være en væsentlig motivationsfaktor.

 Kan frivilligt arbejde bruges til at nærme sig det almene arbejdsmarked?

Ja, det tror jeg. Dels er der mulighed for at udfordre sig selv fagligt indenfor det fag, man gerne vil arbejde med, og dels er det en mulighed for at holde sit CV “varmt” – også hvis man ikke har et lønnet arbejde.

 Er arbejde altid vejen til det gode liv?

At have et arbejde kan have en positiv effekt på rigtig mange måder, men hvis man arbejder under de forkerte forhold, kan det gøre meget mere skade end gavn.

cv_til_upload

 
Af redaktionen
Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 3. september 2014 by in Debat, Psykiatri & recovery, Sker & sket i Fountain House.
