Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Er psykisk sårbarhed en hemmelighed?

Den 18. september 2014 var der sofamøde i Bogstøtten om at fortælle og ikke-fortælle om sin psykiske sårbarhed i forskellige sammenhænge. Det kom især til at handle om at være på en arbejdsplads.

Der var en livlig debat blandt de ni fremmødte. De forskellige bidrag grupperede sig i to positioner.

 

hemmelighed

Deltager 1:

”Grunden til at jeg plæderer for at være åben bunder i tre ting. For det første at jeg tror på, at hvis ens udfordringer er af en sådan art, at de vil vise sig på et eller andet tidspunkt, er det en god idé, at slippe katten ud af sækken med det samme. Men hvis det er mig gør det, at jeg har mulighed for at styre forløbet, – frem for at opretholde en velfungerende facade i en periode, en facade som senere vil krakelere og arbejdspladsen vil undre sig over, hvad det er for en ustabilitet, der viser sig.

Den anden grund er, at det er et spørgsmål om at stå ved sig selv, og at jeg kan få lov til at være mig selv, i stedet for hele tiden at være opmærksom på og undertrykke min særlighed.

Så vil jeg bruge energi til det, – en energi, et overskud, der vi kunne komme arbejdspladsen til gode. Det betyder, at både jeg og arbejdspladsen får udnyttet mit fulde potentiale. En tredje grund er det med aftabuiseringen. Jeg mener, at det at have en psykisk sårbarhed skal ikke være noget, man ikke kan tale om. At det er for ”privat”. Det er også et spørgsmål om, at hvis jeg er åben og egentlig forenkler sagen til, at jeg har de og de vanskeligheder, kan det bidrage til et åbent miljø på arbejdspladsen. Så kan andre også have deres særheder.”

Deltager 2:

”Det er vigtigt at man indstiller sig på, hvordan man vil fremstå. Jeg vil ikke identificere mig med at være ”ikke-fungerende”. Jeg har ikke pligt til at fortælle om min sårbarhed, selv om det fylder meget. Det handler om de arbejdsfunktioner, man skal varetage og de kompetencer, der skal til. Og så handler det om, at man kan have nogle krav til sine arbejdsvilkår. Det behøver ikke at handle om psykisk sygdom. Hvis jeg f. eks. skal arbejde i et åbent kontorlandskab og samtidig ”have mange bolde i luften”, så ville jeg kræve, at der var en mulighed for at trække sig tilbage. Det er ens eget ansvar tydeligt at give udtryk for, hvad man kan klare og på hvilke vilkår – fuldstændigt som et almindeligt menneske. Det har ikke noget med psykisk sygdom at gøre. Men det kræver, at man kender sig selv.”

 

Grunde til at være åben:

  • at være rollemodel, at nedbryde tabuer
  • at give arbejdspladsen mulighed for tilpasning,
  • at ønske nødvendig støtte,
  • at ønske om at være ærlig
  • at undgå at blive stresset
  • at det i nogle sammenhænge kan være en fordel at have den personlige erfaring

Grunde til ikke at være åben:

  • at man måske ikke bliver ansat, hvis man fortæller om sin psykiske sårbarhed (forventning/erfaring)
  • at man forskelsbehandles – i negativ favør
  • at man kan udsætte sig for sladder
  • at psykisk sårbarhed er en privat sag
  • at man ønsker at passe på sig selv

Spørgsmål du kan stille dig selv:

  • Skylder du andre at ”komme ud”/undskylde, fordi du har en diagnose?
  • Har du behov for at være åben – for at kunne være dig selv på arbejdet?
  • Hvor vigtigt er det for dig at være 100% dig selv vs holde en professionel distance?
  • Hvorfor har du behov for at fortælle andre om din sårbarhed/diagnose/handicap?

Måske er det nok at have et fortroligt fællesskab som i Fountain House.

Af Arne

 

 

 

One comment on “Er psykisk sårbarhed en hemmelighed?

  1. Mogens Seider
    2. oktober 2014

    Jeg syntes det er et utroligt vigtigt tema der her drøftes. Det er jo relativ let for mig at sige, at jeg vil foretrække åbenhed og jeg tror på det fremmer inklusion og forståelse. Det er jo ikke mig der mærker konsekvensen og bære de personlige erfaringer, som medfører, at man forholder sig tavs om sin sygdom. Men som der står til sidst, der er et fælleskab i Fountain House, hvor emnet kan drøftes åbent. Det er da en start

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 2. oktober 2014 by in Psykiatri & recovery, Sker & sket i Fountain House.
