Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Bliv din egen yndlingsleder

Gode ledere er nogle, man har lyst til at følge. De skal lede vejen, og man skal kunne stole på dem.
Hvis vi er studerende, er mellem arbejde eller er syge, er der ikke andre til at lede os end os selv. Ligeså snart vi ikke er på arbejde, er vi faktisk vores egen leder.
Nu går man jo ikke på lederkursus, for at lære at lede sig selv. Så her et redskab, som jeg underviser ledere i, og som vi kan bruge til at lede os selv.

Fordi vi har brug for forskellige ting på forskellige tidspunkter, har vi brug for forskellige ’roller’. Autoriteten, Demokraten, Coachen (ADC).

1: Autoriteten bestemmer med venlig fasthed. Hvis vi skal i seng og ikke gider, er det autoriteten, der siger: “Jeg er med på at det er sjovere at blive oppe. Sagen er den, at dagen i morgen bliver bedre, hvis jeg får min søvn. Så ind i seng med sig, dynen venter.”

 
2: Demokraten er mere forhandlervenlig: “Jeg er med på, at du har mere lyst til at blive hjemme i dag. Hvad kan vi gøre for, at det bliver mere ok at skulle af sted?”

 
3: Coachen er undersøgelsesleder: “Jeg kan se, at du ikke kan koncentrere dig. Jeg ved også, at du har brug for at læse. Hvad sker der?Jeg har mange ting i hovedet. Problemer. De skal jo løses! Samtidig er det også vigtigt at læse. Ellers får jeg endnu et problem. Eller hvad? Ja.. Det plejer at være bedst at gøre en ting ad gangen. Ellers bliver jeg mere forvirret… Hvordan ville det være at tale med Y, når hun kommer? Eller love mig selv at tænke over det i bussen i stedet. Jeg tror, det er rarere at tale med X nu. Og så læse bagefter.”

 

Husk to ting: Du kan blande frit, og du er lederen. Hvis vi f.eks. vælger at tale med X i eksemplet ovenfor, skal vi måske hive autoriteten op ad hatten bagefter.

Blander du rollerne bevidst, kan du blive din egen yndlingsleder, én der er til at stole på, og som er værd at følge.

God fornøjelse!

 

Af Josefine Errebo

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 14. oktober 2014 by in Kreativt & fritid.
