Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Kristinas Lykkepille: Motion!

Kristina har været medlem af Fountain Houses løbegruppe siden februar i år og har udviklet sig fra almindelig hverdagsløber til interval-løber. Betablokken har spurgt hende, hvor hun finder sin motivation.

 

løb-2

-Jeg tænkte over det i lang tid, før jeg sprang på løbegruppen. Jeg dyrkede motion og løb i forvejen alene, så det med at løbe med andre mennesker var i første gang en udfordring. Flere af de andre i gruppen var hurtigere end mig, så jeg frygtede, at jeg sinkede dem. Men det er nu ikke noget problem. Jeg har egentlig ikke ændret mit tempo siden, jeg blev en del af gruppen. Til gengæld kan jeg løbe længere nu, fordi de andre er der, så det er sværere bare at stoppe. Jeg er generelt blevet langt bedre og har langt mere udholdenhed i dag.

 

Hvordan påvirker de andre løbere dig mentalt?

-Jeg er blevet virkelig glad for det sociale samvær i løbegruppen. Der er dejligt, at have noget at stå op til om søndagen, når man skal mødes med dem. Vi mødes kl 11, løber tre kvarter og drikker kaffe og spiser brød bagefter. Det er enormt hyggeligt. Gruppen er vokset støt. Der kommer hele tiden flere til. Der kommer en 10-15 stykker hver gang. Vi har haft en træner på hver anden uge i foråret, og det har været virkelig godt. Hun har lært os at intervaltræne. Det er dejligt at se, at der er nogle i gruppen, der startede fra nul og kun kunne gå, og nu er de blevet løbere. Det er en skøn udvikling.

 

Hvordan påvirker din løbetræning din psyke?

 
-Virkelig godt. Jeg ved, at jeg ville have det markant dårligere, hvis jeg stoppede med at løbe. Jeg har løbet i mange år, men ofte holdt jeg op om vinteren. Det gør jeg ikke længere, nu gør jeg det året rundt. Det manifesterer sig på alle måder i min hverdag – jeg har det bare bedre psykisk og fysisk, når jeg har løbet.
Jeg husker engang, jeg tog fra Fountain House og var meget træt den dag og i dårlig humør. Jeg gad simpelthen ikke løbe. Men jeg fokuserede på at tænke på, hvordan jeg ville have det efter løbeturen, hvor jeg ved, at jeg på alle måder har det skønt og bliver så frisk af det. Efter ti minutter med den form for positiv tankekontrol, så glædede jeg mig faktisk til at skulle ud at løbe.

 

Hvordan vil du råde andre, der gerne vil begynde at løbe, men har svært ved at finde motivationen?

 
-Jeg vil sige til de som ikke løbetræner endnu, men overvejer det, at det er utroligt vigtigt, at de bider mærke i og virkelig husker på den følelse, de har i hovedet og kroppen efter den første løbetur. Det er lige præcis mindet om den fantastiske oplevelse i krop og psyke, som driver mig hver eneste gang. Også når jeg hellere vil lægge mig under dynen.
De første ture skal man bare gøre det i fem-ti minutter. Og skriv så om det bagefter. Beskriv din følelse – fx ”jeg har det virkelig godt efter den første løbetur.”
En anden motivation kan være at sige til sig selv, at man behøver ikke at løbe mere end fem minutter. Bare fem minutter! Og så kan jeg smide mig på sofaen igen. Så bliver det pludselig langt mere overkommeligt, fordi man ved, at man kan overstå det hurtigt.
Så nogle gange når jeg er ved at dø af udmattelse, så bruger jeg denne metode: Bare fem minutter!
Just do it!

 

Løbegruppen er åben for alle hver søndag kl 11 med afgang fra Fountain House

 

OktoberTema

 

 

Af redaktionen

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 22. oktober 2014 by in Psykiatri & recovery, Sker & sket i Fountain House.
