Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Proaktiv trods psykisk sygdom

”Overordnet set, er det ikke helt problemfrit at omgås andre, der har det psykisk svært, men til gengæld fik jeg de venner i Ungehuset Fontana, som jeg ikke fik i gymnasiet. Og langsomt forsvandt den bestandige pessimistiske følelse, jeg altid havde i kroppen.”

Nicklas har gennem tre et halvt år været medlem af Ungehuset Fontana i Fountain House for psykisk sårbare unge. Da han i år fyldte 25, nåede han den øvre aldersgrænse for medlemskab i Ungehuset. Men det var ikke den store ulykke, for Nicklas var parat til at komme videre i sit liv. Han er nu HF-studerende og har stadig sin vante gang i Fountain House som medlem af Bogstøtten, hvor han får studievejledning og møder nye mennesker.
Her ser han tilbage på sit forløb i Ungehuset og sin egen udvikling over de senere år.

Nicklas1

”Det hele begyndte i gymnasieårene. Jeg havde svær socialangst og havde ingen venner i klassen. Det var ikke spor sjovt. Efter to år måtte jeg opgive det. Det var en stor lettelse at stoppe, men desværre fik jeg det endnu værre af at isolere mig derhjemme. Jeg sad bare og spillede computer dagen lang. Jeg troede, at jeg ville få det bedre ved at få en pause fra det, som stressede mig, men det gjorde jeg ikke. Tingene løste sig ikke. Det gør de sjældent af sig selv, og jeg vidste heller ikke hvor alvorlig min tilstand var som 18-årig.”

Nicklas kom i kontakt med Opus, et behandlingssted for unge med psykosociale problemer, og der fik han diagnosen skizotypi.

”Jeg blev jo vred på mig selv i gymnasiet, når jeg så, at de andre fungerede og begyndte at forme venskaber – og jeg tænkte, hvorfor kan jeg ikke det her. Men pludselig gav det hele mening. Det er en del af skizotypi-diagnosen at have udpræget socialangst og virkelig svært ved at stole på andre mennesker.”

Nye venner
Da Nicklas begyndte sit forløb i Ungehuset Fontana, havde han i starten svært ved at møde stabilt, for her var igen andre unge, som han skulle omgås, hvilket stadig var en svær udfordring. Men mødet med jævnaldrende, som havde den samme psykiske sårbarhed som ham selv, viste sig at blive en helt anderledes oplevelse.

”I Ungehuset forstod jeg for første gang, at andre mennesker også kunne have svagheder, hvorimod i gymnasiet var jeg overbevist om, at det bare var mig, der skulle tage mig sammen.
I starten snakkede jeg ikke med mange i huset, men det ændrede sig meget, for pludselig talte jeg med ligesindede, og det var nemt bare at sige, at man havde en diagnose, og så forstod de andre én på et dybere plan. Der opstår pludselig nogle andre regler, når vi alle er i samme båd. Jeg kunne stadig godt have det psykisk dårligt i Ungehuset, men jeg var ikke længere alene med det,” fortæller Nicklas.

HF med topkarakterer
Nicklas begyndte sideløbende med årene i Ungehuset at studere HF-enkeltfag på Askovgården, som er et HF-forløb særligt tilrettelagt for mennesker med psykosociale problemer. Han begyndte forsigtigt med et enkelt fag i engelsk, men siden er det næsten blevet til et ugeskema. Og selv om han godt vidste, at han var god til det akademiske, kom det alligevel bag på ham, at han næsten udelukkende har fået 12 i sine eksaminer.

”Jeg ved egentlig ikke, om jeg overvurderer opgaverne eller undervurderer mig selv. Jeg vil meget gerne forstå tingene hundrede procent, og jeg er helt klart perfektionist. Det kan godt betale sig, for ellers havde jeg nok ikke fået så gode karakterer. Jeg har det med hele tiden at skubbe mig selv videre. Jeg burde måske blive bedre til at standse op og rose mig selv lidt mere. Men der er en særlig risiko for, at man med psykisk sygdom går i stå, når man standser op – og jeg er meget opsat på ikke at gå i stå og falde ned i huller og tomgang igen.
Den bedste måde at bekæmpe uro på er ved at holde sig selv beskæftiget i stedet for at forsøge at ændre opfattelse i forhold til uroen. Det er nemlig meget svært. Det er på alle måder sundt at holde sig i gang.”

 

Proaktiv i eget liv
I dag er Nicklas optimistisk omkring sin fremtid. Han overvejer at læse filosofi på universitetet, når han er færdig med HF. Desuden er han optaget af at lave musik igen, noget som han havde sat på stand-by i sine svære år.

”Jeg er opsat på at skabe et godt socialt netværk i Bogstøtten, hvor jeg tror, der er mange, som jeg har noget tilfælles med. Og så har jeg gang i min musik igen. Jeg laver rap-musik med mine venner og har lige investeret i lydudstyr, som står hjemme i lejligheden, så nu indspiller jeg nogle numre og sidder og mixer og producerer. Der er fandeme noget glæde i at lave musik, det er sjovt.
Lige nu er ambitionen bare at komme i gang med det – at færdiggøre et produkt som man er stolt af, og på sigt ville det være fedt at leve af det.
Det er også muligt, at jeg går den akademiske vej og begynder at læse filosofi, som interesserer mig meget.
Nu skal jeg lige have faget først på HF og så må vi se, om det er noget, jeg vil kunne gå videre med,” fortæller Nicklas.

”Der er så meget snak om, at folk skal tage sig sammen. At de hurtigt skal ud af kontanthjælp og hurtigere gennem uddannelse. Men jeg har en stor tilfredshed i at erfare, at denne vej, jeg er gået, har måske været lidt langsom, men den har dæleme virket. Og det siger noget om, at steder som Ungehuset Fontana har en berettigelse, fordi de kan hjælpe folk videre på en bedre måde end jobaktivering fx kan gøre, eller den officielle vej med at gå direkte tilbage til arbejde efter stress-relateret sygdom.
Jeg er glad for at kunne sige, at jeg faktisk har gjort det, som I forventede af mig. Jeg har selv sagt, at nu vil jeg gerne på SU, nu vil jeg gerne videre. Der er ikke nogen, der har tvunget mig til det. Det er et eksempel på, at jeg har brudt mit eget mønster med ikke at være proaktiv i mit eget liv,” afslutter Nicklas.

 

Af redaktionen

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 3. november 2014 by in Artikler, Psykiatri & recovery, Sker & sket i Fountain House.
