Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Lider du af vinterdepression?

Nogle vinterdepressioner er så alvorlige, at de kræver behandling, men langt de fleste af os bliver i højere eller mindre grad påvirket af vinterens mørke. Der er dog en række ting, man selv kan gøre for at blive mindre påvirket af den mørke tid. Ligesom der er tegn, man skal holde øje med hos sig selv, som peger på, at man måske oplever nedsat stemningsleje.

Symptomer på vinterdepression og behandling:

Fælles for symptomerne er, at de begynder om efteråret og forsvinder om foråret. De gentager sig år efter år og forsvinder, når man rejser til solrige lande. De almindeligste symptomer på vinterdepression er:

-Mangel på energi

-Mere behov for at sove

-Nedtrykthed (nedsat stemningsleje)

-Øget appetit (især for søde sager)

-Vægtøgning

-Social tilbagetrækning. Man undgår samvær med andre mennesker

-Nedsat sexlyst

 

Du kan selv gøre nogle enkle ting for at bedre symptomerne eller forebygge vinterdepression:

-Opsøg lys: Rejs til syden og få sol. Eller ophold dig udendørs så meget som muligt i de lyse timer

-Har du ikke muligheden for dette, kan du forsøge behandling med kunstig dagslys. Behandlingen går ud på at sidde foran en specialkonstrueret lampe, som giver lys med en vis intensitet, gerne 10.000 lux. Lux er måleenheden for lysstyrke. Husk at rådføre dig med en læge. Solarium har ingen effekt

-Lys omgivelserne op: Træk gardinerne fra, skru op for lyset i hjemmet og på arbejde

-Lad batterierne op: Forbered dig til mørketiden ved at få masser af lys om sommeren og efteråret. Det kan være forebyggende og gøre dig bedre rustet til at møde vinteren

-Sov godt: Søvn og god døgnrytme er vigtig for din mentale tilstand. Hyppige forstyrrelser i dit biologiske ur kan hurtigt føre til dårlig søvn og træthed

-Bevæg dig: Fysisk aktivitet og motion generelt har en positiv effekt på depression

-Lysbehandling kan kombineres med antidepressiv medicin og psykoterapi.

 

Ny dansk forskning fastslår, at ændringer i serotonin-niveauet i hjernen skyldes vinterdepression, som rammer fem procent af befolkning.

Læs artiklen her: http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article5271109.ece

undgaa-vinterdepression-prim

 

 

Af redaktionen

 

Reklamer

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 11. november 2014 by in Artikler, Psykiatri & recovery.
%d bloggers like this: