Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Når skammen rammer

Forleden mødte jeg en gut, der fortalte, at han indimellem oplevede det, han kaldte ’skam-anfald’.
Det var lidt ligesom angstanfald. Når han blev ’ramt’, havde han ikke lyst til noget, han følte ikke han duede til noget og blev rigtig hård ved sig selv. Indimellem var det noget konkret, som udløste det. Andre gange kom den bare.

Jeg talt med flere, som kan opleve noget lignende. For nogle var det svært at tale om, fordi det at lide af ’skamanfald’, var noget de skammede sig over.
En sagde:’Det er ligesom mareridt, jeg glemmer hvem jeg er og hvad jeg kan.’
Udover at opdage, at der er andre, der kan have det sådan, var der én, der fandt på en god fidus. Måske andre kan drage nytte af den:
En dag hvor du er glad for dig selv, så lav en liste over alt det, du godt kan lide ved dig selv.
Fyld på efterhånden, som du kommer i tanker om flere ting, ting andre har rost dig for, elsker dig for, sagt af godt. Opbevar listen et sted hvor du kan få fat i den, f.eks i mobilcoveret.
Skamanfald eller ej, så fortjener sådan en liste en prøvetur i den følelsesmæssige førstehjælpskasse, for hvem kan ikke blive ramt af dårligt selvværd, usikkerhed og utilstrækkelighedsfølelser indimellem? Jeg kan i hvert tilfælde.

PS. Kom gerne med input, måske andre har lignende erfaringer?

 

skam3

 

Af Josefine Errebo

One comment on “Når skammen rammer

  1. Troels
    25. november 2014

    Skam. Det er nok et meget overset begreb. I alle de år jeg har været i kontakt med psykiatrien er jeg blev spurgt om en masse. Begrebet skyld ofte men aldrig skam. Selvom det fyldte meget i mig sagde jeg ikke noget da de “kloge” ikke spurgte om det var det nok uden betydning. Ved ikke om jeg har haft skam anfald men at det har hæmmet mig meget er der ingen tvivl om.Skammen gjorde mig handlings-hæmmet en rigtig ond blanding da skammen oftest skyldtes det jeg hvad jeg ikke havde gjort og bare bekræftige mig i at jeg var en kujon. .
    Forstå mig nu ret, det er sgu dejligt at ikke have været alene. Nu har jeg det godt og min fremtid ser lys ud. Det skammen været et ligeså kendt begreb som f.eks. skyld havde jeg måske noget til hvor jeg er nu noget før. Da jeg jo ikke er den eneste vil det nok komme til at hjælpe en del hvis det var et begreb der blev arbejdet med i psykiatrien.
    Troels

    Liked by 1 person

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 25. november 2014 by in Kreativt & fritid, Psykiatri & recovery.
