Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Idé Café i Fountain House?

Ideer skal bruges. Ideer skal udvikles. Ideer skal deles.

Jeg er næppe den eneste, der går rundt og får ideer, som vil forbedre vores hus, men mangler et forum, hvor de kan gro og blive til en realitet. Jeg er nok heller ikke den eneste, der har fået skudt en idé ned med “det tror jeg ikke på”, “det kan vi ikke“, “det er for svært” eller lignende fra nogle få. I en Idé Café kunne man fremlægge sine idéer og sammen finde gode grunde, som ideskaberen ikke selv har frembragt, for at idéen skal effektueres eller forslag til eventuelle forbedringer.

Jeg har ikke kigget i kalenderen på, hvornår der er tid, men det kan nok først lade sig gøre i det nye år. Café uden kaffe og kage er ikke en café, så jeg skal nok sørge for kage. Indtil da vil jeg opfordre til at bruge bloggen som Idé Café. Kom med dine egne ideer, støt op om andres, kom med forbedringsforslag. For at igangsætte processen med at finde gode grunde og forbedringer, kommer her en række af mine idéer:

  • Visitkort
    Alle i huset skal kunne få lavet et privat visitkort, mod at der er information om huset på bagsiden. Hvis vi laver det selv, kan vi lave et lille antal på ca. 20-50 ad gangen, så det er let at ændre info løbende, så vi også kan reklamere for upcoming events på kortene. Jeg ved, at der ligger et visitkort-program i 2010 Office-pakken, så vi kan sagtens gøre det selv. Det er også en god, meningsfyldt arbejdsopgave.

  • PR i glasskab
    Glasskabet i gangen mellem receptionen og køkken flyttes ud på trævæggen på gaden. I skabet bliver der i A3-format med stor skrift hængt sidste nyt fra bloggen, kommende debatmøder, undervisning med mere alt sammen med QR-kode, så forbipasserende nemt kan finde mere info. Det vil give god PR.

  • Vi kan selv lave caféen
    Da vi begyndte at bruge vores nuværende café, oplevede jeg flere, der i den første tid spurgte, om vi ikke selv kunne tage væggene ned – og der var det sgu mig, der stoppede deres engagement –  skam dig, Troels. Jeg ved godt, at der er en plan for cafeen, og alligevel kommer jeg her med en anden under mottoet “Vi kan selv”. Jeg har en idé til, hvad vi kan gøre ved stueetagen, men det kræver billeder og tegninger at præsentere, så det vender jeg snart tilbage med.

  • Fællesskab på tværs af enheder
    For at skabe en større forståelse og sammenhængskraft enhederne imellem tænker jeg, at det kunne være en idé, at Bogstøtten og Ungehuset Fontana en gang om måneden var i køkkenet og lave mad. Hvis oprydningsturnussen blev fast hver uge for medlemmer ville det også skabe mere sammenhæng og mere tid til Henning og Tanja. Jeg har selv lært en masse ved at være i køkkenet, og det tænker jeg, at andre også kunne.

  • Pamfletter og printere
    Vi får lavet vores pamfletter rigtig flot ude i byen. Vi har gode printere, som vi betaler dyrt for, men ikke rigtigt bruger. De kan sikkert ikke lave det helt så flot, som det vi får lavet, men er forskellen så stor? Hvis vi printede dem i huset, ville vi selv hurtigt kunne lave ændringer, f.eks. nye billeder, så de ser nye ud og ikke bare ligner dem, der har ligget før. De vil kunne foldes i receptionen – det ser godt ud med en aktiv reception, og det er en meningsfuld arbejdsopgave. Vi ville desuden spare udgiften til at få printet i byen.

  • Slogan
    Jeg har altid ment, at det var en god idé, hvis huset havde et eller flere slogans eller catch phrases og har til tider hørt det samme fra andre medlemmer. Så her kommer to, som jeg synes passer til huset:  “Vi har tid” – hvilket signalerer et vigtigt element i recovery-tanken. Et andet bud er “Vi kan vores kram”, som jo er flertydig: Det henviser til, at vi er gode til det, vi gør, og til KRAM, som jo er en forkortelse for kost, rygning, alkohol og motion, som vi har et øget fokus på.

  • Udvikling af vores udearealer
    Jeg har flere forslag til nye tiltag på vores arealer omkring huset. Vi kunne lave en træterrasse ude omkring indgangspartiet og birketræet, hvilket igen kræver lidt billeder og tegninger. Vi kunne lave en klatrevæg på hovedhusets væg mod Ungehuset og et drivhus hen langs muren oppe på den øverste terrasse.

Og… og …og…

NU ER DET DIN TUR. SLIP IDÉERNE LØS!

Af TroelsIdeas-Make-or-Break-Your-Business

 

One comment on “Idé Café i Fountain House?

  1. quistgaardbay
    9. december 2014

    Deja vu? Redaktionen kan da ikke blive overrasket over at jeg er forundret over at min overskrift er blevet ændret uden min viden vi har jo haft den samtale før. Overskriften var “Idé Café” kort og godt
    Troels

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 8. december 2014 by in Debat, Sker & sket i Fountain House.
