Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Boganmeldelse af ny filosofisk bog: ‘Unbelievable: Why we believe and why we don’t’

unbelievable

Det var en oplevelse med to personer, der påstod de havde set et spøgelse i nogle af de ældste bygninger på Cambridge Universitet, som fik professor i teologi, Graham Ward (ansat samme sted), i gang med at skrive ovenstående bog, omhandlende et tema, han længe havde tumlet med. Der var nemlig stor uenighed blandt alle de lærde på universitetet om hvad, de mon skulle tro i forbindelse med hin mærkværdige hændelse: Eksisterer spøgelser virkelig?

Ja, hvad er det i det hele taget der gør, at vi tror på noget? Og det modsatte? Og hvordan er vi kommet frem til at tro på det vi gør? Det er den slags Ward er inde på at undersøge i sin bog.

Og selvom Ward er teolog, så er det ikke nogen teologibog; det er det mere generelle, ja, grundlæggende for det at tro på noget der er hans ærinde. Endvidere skal det nævnes, at det altså heller ikke er den tro på noget der ligger i sådan noget som sandhedsdomme fx,der har hans interesse her.

Ind i mellem har vi det jo sådan at vi bare er 100% overbevist om at noget er tilfældet, selvom der ikke er noget rationelt belæg derfor. Og da jeg altid selv har fundet netop det interessant, fik jeg straks lyst til at læse bogen.

Der er med andre ord tale om en dybere form for overbevisning: Noget følelsesmæssigt eller kropsligt måske?

Både ja og nej; det er ret kompliceret. Ward søger sine svar i neurovidenskaben og i evolutionsbiologien: der er tale om en evne eller disposition om man vil, der hører til sådan noget som håb, der er en positiv forventningsemotion. Og han udforsker hvordan, denne disposition opererer såvel på det fysiske plan som på det kulturelle. Den udgør selve fundamentet for det at være menneske. Vi ser jo ikke virkeligheden som den er, men har behov for, og er derfor programmeret til at søge en troværdig verden, så vi kan udfolde os på den mest hensigtsmæssige måde, og det gør vi ved at lave forestillinger og mere eller mindre velbegrundede hypoteser derom. Alt dette er betinget af eller i det mindste understøttet af omtalte evne til at tro på dette eller hint. Den opererer ikke altid på det bevidste plan, men går altid forud for bevidst opmærksomhed, og informerer således den måde vi perciperer og fortolker verden på inden selve rationaliseringsprocessen. Sådan noget som ikke at tro på noget findes ikke.

Selvom det som sagt ikke er nogen teologibog, så viser Ward ikke desto mindre hvordan, en intuition/forestilling om at være skabt af en kærlig og derfor personlig skaber, på et højere og mere reflekteret plan, kan føre til at vi kommer til at tro på en kristen gud. Og måske, skriver han et sted, har vi, i sidste ende, netop denne evne/trang til at søge efter mening og sandhed, fordi der rent faktisk er en mening og sandhed udenfor os?! Vi kan jo rent rationelt ikke udelukke det, da virkeligheden jo som sagt ikke manifesterer sig for os. Og det er jo egentlig interessant, hvilket han også selv er inde på, at evolutionsbiologien der jo populært siges at have slået gud ihjel, faktisk kan lede os hen til muligheden af det religiøse igen.

Hyper interessant stof, men hans stil er altså bare lidt for abstrakt og svært tilgængelig for min smag. Især fordi han også er inde over en hel del filosofi og litteratur for at understøtte/belyse sine synspunkter. Jeg mindes med en vis træthed, hvordan det ind i mellem var at være studerende på fuld tid udi den slags. Men er man lige nøjagtig det, kan bogen sagtens være det rene guf.

Graham Ward: Unbelievable: Why We Believe and Why We Don`t

Sider: 288

Pris: 258,00

Af Robin Alving

One comment on “Boganmeldelse af ny filosofisk bog: ‘Unbelievable: Why we believe and why we don’t’

1. Tobias Hyldeborg
    23. januar 2015

God anmeldelse!

Det lyder som en spændende bog – Indtil jeg kom til det sidste afsnit hvor du skriver den er ret teoretisk, hvilket ikke lige er mig. Måske er den et køb værd alligevel. Kunne være spændende at læse sådan en bog som ateist. 🙂

Liked by 1 person