Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Alt hvad der giver mening

Siden jeg var helt lille, har forventningen og kærligheden samt tilegnelsen af færdigheder og viden været det vigtigste i mit liv, og det der giver mening.
Når jeg var på fritidshjemmet, ventede jeg på, at min stedfar Willy kom og hentede mig, når jeg skulle hjem på weekend med ham. I frikvarterene i skolen gik jeg rundt med min klasselærer i hånden og nød nærværet. Jeg var stolt, da jeg lærte at læse og kunne demonstrere dette for min lærer i timerne, det gav livet mening. Jeg havde en masse kærlighedsromaner stående i reolen, som jeg begyndte at læse.

Når jeg skulle hjem til min oldefar var jeg fyldt af forventning om, at skulle få den omsorg og opmærksomhed jeg trængte til, fra et menneske der ville mig det godt. Vi gik ture i Frederiksberg have, hørte musik og snakkede, hvilket gav mening i mit liv. Når jeg sad på skødet af ham og sang, hyggede jeg mig rigtigt, eller når han varmede mine fødder.

holding hands
Da min mor ventede min lillebror, var jeg fyldt op af følelsen af forventning og glædede mig over, at min mor snart skulle føde, hvilket vi snakkede om, når vi gik ture rundt om søen og på vejen kunne se hospitalet. Jeg var glad og opfyldt af kærlighed, da han kom til Verden. Jeg tog mig meget af ham og syntes han var en køn og sød dreng, som er lys og intelligent, og som det har givet mening at se vokse op, og som jeg altid glæder mig til at se som et nu voksent menneske med arbejde og kæreste, hvilket jeg glæder mig over.

Det giver mening for mig at have dette familiesammenhold, da min bror er den i familien, der oftest ringer og spørger til, hvordan jeg har det, ligesom jeg glæder mig over, at han har det godt. Det er rart at lave aftaler om at mødes og følge med i hinandens liv.
Min mor har altid opfordret mig til at opsøge fritidsaktiviteter og indgå i sociale sammenhænge med andre og hun har været god til at arrangere fødselsdage og klæde mig ud til fastelavn.

Da jeg mødte min biologiske far som 7 årig, blev jeg så sindsbevæget, at jeg græd efter mit første besøg hos ham. Jeg kaldte ham min lille ælling og puttede mig hos ham. Jeg hygger mig stadig meget med at besøge ham engang i mellem i dag.
Min mormor er også en vigtig relation i mit liv, som giver mig ro og glæde at være sammen med, da jeg mener, at tilknytninger i livet er vigtige, og da min mormor vil mig det godt. Det har været en vigtig person for mig at have i et til tider kaotisk liv, hvor hun har været holdepunkt.

Da jeg havde min første kæreste, var jeg glad og stolt over det, og syntes jeg udviklede mig som kvinde i samværet med en fyr. Jeg havde et stort overskud af energi i perioden og blev meget ulykkelig, da han brød. Han sagde, at drømmetydningen vi havde haft sammen, var det der betød mest for ham, hvilket er en værdi, jeg har båret med mig, men med opmærksomhed på at være til stede i virkeligheden også.
Jeg var glad og stolt, da jeg arbejdede som pædagogmedhjælper i børnehave og SFO og havde en god og lærerig tid med børn, kolleger og forældre. Det var rart for mig med en positiv udveksling, at sætte aktiviteter i gang og at kunne bruge min følsomhed hensigtsmæssigt. Jeg holdt meget af dette arbejde og oplevede også at være en del af et fællesskab, hvor andre var glade for mig.

Det har givet mening at tage en uddannelse og få nogle nye indsigter af denne vej, samt indgå i et meningsfuldt fællesskab omkring et fælles værdigrundlag, sammen med mine klassekammerater o g lærere, som jeg har været glad for. Jeg har mest brugt min uddannelse i arbejdsprøvninger, på teatre. At jeg ikke har mulighed for at bruge min uddannelse erhvervsmæssigt har været lidt svært for mig, men det giver mening for mig at have den med gode minder om en god tid, hvor jeg mødte meget støtte og anerkendelse og hele tiden havde noget at arbejde for. I dag er jeg frivillig lektiehjælper, hvilket er et job, der også giver mening, idet jeg hjælper og støtter et andet menneske. Det giver mening for mig at se hende udvikle sig fagligt og har glæde ved at lære. Når hun siger ”Vi ses søde”, eller ”mange tak for hjælpen”, blomstrer jeg inden i.

Nærvær er også en kvalitet, der giver mening for mig, i det menneskelige nærvær føler jeg , at jeg er til og har en eksistensberettigelse, hvilket jeg f.eks. oplever her i Fountain House – at blive mødt med anerkendelse og bekræftelse og hvor jeg føler, at jeg får brugt mig selv hensigtsmæssigt i en meningsfuld sammenhæng.
Jeg føler det også meningsfuldt at komme i kirken, hvor jeg får en ro og kærlighed og oplever, at samtaler virker støttende.
Når jeg går til healing, føler jeg, at den kropskontakt jeg får, bringer mig i kontakt med dybere sider af mig selv, og at jeg kommer mere i kontakt med min livs – og kærlighedsenergi gennem berøring.

Der er så meget i livet, der ikke giver mening, dårlige oplevelser man har haft, perioder, med stress og forkerte energi-investeringer, sygdom der har været invaliderende og ødelæggende for mit liv og relationer. Her tænker jeg på at søge kærlighed i sammenhænge, hvor den ikke er der eller belastende relationer, dage hvor alt synes gråt.

Jeg kunne også skrive en hel masse om meningsløshed, men det, der holder mig oppe, er at skrive om det, der giver livet mening. Jeg har lært at passe på mig selv og undgå stress, for mange indtryk ad gangen og at bruge energi på belastninger, men nogle gange når jeg får symptomer, må jeg minde mig selv om det igen.
Livets mening må være at søge et positivt og inspirerende indhold i sit liv, udvikle sig gennem tilegnelse af kundskaber eller arbejde, at være noget for andre, glæden ved at give og modtage kærlighed, være til stede i nuet og stille sig tilfreds med sit liv på godt og ondt at få det bedste ud af hver eneste dag.

Af Carina

apriltema

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 21. april 2015 by in Artikler, Psykiatri & recovery.
