Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Meningsfuldhed i Fountain House

Da jeg var til et introduktionsmøde første gang i december måned i Fountain House, kunne jeg med det samme mærke den gode og rolige stemning i huset. Jeg blev vist rundt i huset og havde en lille samtale med Ole, som sagde, at det var en god ide at fokusere på mine styrker fremfor svage sider, hvilket jeg blev glad for.

Jeg syntes også, at det var hyggeligt at hilse på Katrine, så jeg gik herfra med en positiv oplevelse og glæde til at begynde.
De kvaliteter, jeg godt kan lide i huset, er, at her er en afslappet og rolig atmosfære, der gør, at jeg har ro omkring arbejdsopgaver og føler mig godt tilpas. Det er rart, at blive mødt med en anerkendende holdning for det man gør, og den man er, hvilket gør det meningsfuldt at stå op om morgenen for at at tage i Fountain House.
Jeg har lagt mærke til en varm og positiv stemning mennesker i mellem her, nogle gange er her humor og andre gange bare snak om hverdagsemner, som f.eks. vasketøj og hvad man har lavet i weekenden. Andre gange højtravende emner om livets store spørgsmål, som f.eks. spiritualitet og meningsfuldhed.

grøn

Jeg oplever, at mennesker bliver mere synlige og værdige her, i relation til det enkle hverdagsliv, når f.eks. Lizette synes, jeg ser fin ud i tøjet eller fortæller om sin datter. Der er et godt sammenhold og fællesskab, opbygget bl.a. gennem møder og en omgangstone, hvor alle føler sig værdsat.

Jeg kunne godt lide, at Katrine sagde til et møde om værdierne her i Fountain House, at vi alle er lige meget værd som mennesker, selv om vi ikke alle får løn for at være her. Da jeg spurgte Martin, som er her, sagde han, at værdierne er, at man stille og roligt i sit eget tempo kan bygge sig op her, hvilket jeg er enig i.
En del af opbyggelsen ligger i at være omgivet af andre mennesker, at blive italesat konstruktivt og at have noget at stå op til, at bidrage til fællesskabet med det man nu kan og vil i en hyggelig atmosfære og modtage respons herfor.

Her er meningsfulde værdier, som et “hej” fra de andre, et smil og masser af positive tilkendegivelser, som varmer, så man igen kan føle sig som et menneske med kompetencer, kort sagt: få en værdighed som menneske.

Af Carina

apriltema

One comment on “Meningsfuldhed i Fountain House

  1. Lizette
    1. maj 2015

    Hej Carina. Så dejligt, at du føler at det giver mening at komme i FH. Jeg mener, at det er vigtigt, at have noget at stå op til, og kan have noget ponpon med ens kolleger, og at stedet bræger præg af, at det er vigtigt, at man kommer når man kan magte det, og det gør en forskel om man kommer eller ej.

    Tak for de søde ord, det blev jeg glad for.

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 28. april 2015 by in Artikler, Psykiatri & recovery, Sker & sket i Fountain House.
