Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Lotte Løgkarses Plantebrevkasse: Hjælp, min Figenditto-sukkulent er sølle!

Kære Lotte Løgkarse, løgkarse

Jeg er en af de åbenbart mange, der har svært ved at passe grønne gevækster,  hvorfor jeg gennem de senere år har holdt mig til kaktus og sukkulenter. Det er dog ikke blevet meget bedre –  deres gennemsnits levetid er alt for kort her i huset. Lige til en oplysning: lys og vand situation skulle der altså være helt styr på!
Her er et typisk problem:

Orla
Den er en aflægger af min store figenditto. Jeg tog den af, fordi den så lidt underprioriteret ud, og den har stået i sin egen potte i over 3 uger nu. Men den er stadig lidt sølle at se til, og der sker ikke rigtig nogen udviklet. Jeg frygter det værste. Kan du hjælpe mig? Eller skal jeg bare kaste håndklædet i ringen og gå over til det kunstige? Med venlig hilsen Orla

Kære Orla Tusind tak for dit spørgsmål. Det minder mig om en tur til Malta for nogle år siden, hvor vi boede på Mellieha Holiday Center og drak rosévin hver aften. Hvis du har været der, ved du også, at Malta er fyldt til randen med figenkaktus, som de lokale bruger som gærder mellem markerne, ligesom smålændinge bruger sten.

Nå, men vi brækkede nogle små stykker kaktus af fra store planter og tog med hjem i bagagen, fint pakket ind i køkkenrulle, og så satte vi dem i vand, så de kunne gro nogle rødder. Det tog en måneds tid, måske lidt mere, og derefter plantede vi dem ud i jord i potter.

Af det du skriver, får jeg fornemmelsen, at den lille stikling, der ikke har det så godt, er blevet sat direkte i jorden.  Med nogle plantestiklinger er det den bedste metode, men for andre ikke, og jeg tror din plante er blandt de sidste. Problemet kan være, at den ikke har nogen rødder til at suge vand ud af jorden med. Derfor vil jeg foreslå dig at tage den op af jorden, skylle jorden af og stille den i en beholder, fx et glas eller noget andet gennemsigtigt, hvor den kan holde sig opretstående, og så skal du holde bunden våd. Den skal ikke sejle i vand, for så kan den rådne, men en kvart centimeter bør være nok. Så udvikler den forhåbentlig rødder og så kan du sætte den i jord igen.

Og afslutningsvis: Nej, du skal på ingen måde kaste håndklædet i ringen!

Hvis du har en levende figenkaktus, der måske oven i købet sætter nye skud, så er der jo al grund til at tro på sagen. Jeg håber det lykkes. Nu skriver du også, at gennemsnitslevetiden for planter generelt hjemme hos dig er kort, og hvis det ikke er mangel på vand, overvanding, for lidt eller for meget lys, så er der spørgsmålet om næring tilbage. Det er sådan, at planter lever af ilt, som de skaffer sig gennem bladene (fotosyntese), vand og de næringsstoffer, der er i jorden, de er plantet i. Har en plante stået meget længe i den samme jord uden at få tilført ny næring, kan jorden blive så udpint, at planten begynder at lide under det. Eller det kan være, at der næsten ikke er nogen jord tilbage, kun rødder. Her er der to løsninger: Enten at tilføre næring eller potte om med frisk jord i en større potte. Det sidste er den mest langsigtede løsning, som kun kræver en indsats en gang. Hvis du lader planten stå i samme potte som altid, må du gøde regelmæssigt ved hjælp af flydende gødning eller gødningspinde, begge fås i det lokale supermarked. Billederne er af mine figenkaktus.

lotte

Mange grønne hilsner

Lotte Løgkarse

Send dit plante-spørgsmål til Lotte Løgkarse på: redaktionen@int.fountain-house.dk

Send gerne et billede med af det, som spørgsmålet drejer sig om. (Ikke obligatorisk, dog!)

betablokkentemaMAJ

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 16. maj 2015 by in Artikler, Debat, Kreativt & fritid, Sker & sket i Fountain House.
