Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Lotte Løgkarses Plantebrevkasse: Hvad skal jeg putte i min nye potte?

Kære Lotte Løgkarse,

løgkarse

Min kære søster var i går forbi til te, og forærede mig ved denne lejlighed  en sød lille potte fra sit keramikværksted.

Potte

Den skal stå i vindueskarmen i mit køkken. Har du en ide til en plante? Det skal helst være en, der i form og farve passer til resten af interiøret. Møbler og skabe er i hvidmalet bøg. Mit tapet ser således ud:

tapet

Venlig hilsen
Erna Svendsen

Kære Erna

Sikke et fint tapetmønster! Men paisley har også alle dage været et af mine favoritmønstre, det er så anvendeligt og muntert. Og det giver mig lyst til at foreslå noget skulpturelt, der vil spille godt sammen med både tapetmønster, den generelle farvepalet og ikke mindst den meget kønne potte. Firkantede former er der ikke mange af i naturens verden, og jeg vil derfor foreslå dig at tænke i kontraster. Corokia især vil passe til farvepaletten med sin sølv-grå, lidt ’jeg er forstenet for mange tusind år siden’-agtige fremtoning og er et stilrent og trendy bud. Skulle du ønske dig noget lidt mere grønt og muntert, er en pilea/kinesisk pengetræ oplagt, det kan næsten ikke blive mere hyggeligt. Og i tilfælde af at du er til det mere lette og fjer-agtige, er en slør-asparges også værd at nævne.

Corokia og pilea kan godt lide lys, men ikke direkte sol. Og de kan godt lide, at jorden holdes fugtig.

Slør-asparges kan stå forholdsvist mørkt og skal også holdes fugtig. Den kan ikke lide alt for varme vinterstuer, helst ikke over 20 grader, så den er ikke for de kuldskære.

Fælles for de tre forslag er, at de er gode stueplanter, kendt for ikke at være for svære at holde, de er ikke krævende og kan holde i mange år. Blomstring er der ikke alverden af (dog kan corokiaen blomstre med gule blomster), det er løvet, man holder dem for.

Nu kender jeg ikke din smag i planter, og mine forslag kan derfor være skudt helt i skoven, men jeg håber det ikke. Er de det, ville jeg, hvis jeg var dig, tage en tur rundt om forretningen Plantekassen på Gammel Kongevej, helt oppe ved Frederiksberg Rådhus, de har mange stueplanter til rimelige priser, og de kan vejlede med pasning.

Pilea

Pilea

Corokia

Corokia

Slørasparges

Slørasparges

Mange grønne hilsner

Lotte Løgkarse

Send dit plante-spørgsmål til Lotte Løgkarse på: redaktionen@int.fountain-house.dk

Send gerne et billede med af det, som spørgsmålet drejer sig om. (Ikke obligatorisk, dog!)

betablokkentemaMAJ

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 18. maj 2015 by in Debat, Kreativt & fritid, Sker & sket i Fountain House.
