Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Flamingoerne dør om ørerne på mig…

Kære Lotte Løgkarseløgkarse

Jeg er meget glad for, at du er kommet på banen med din yderst kompetente og grundige rådgivning. Jeg krydser fingre for, at du måske også kan hjælpe mig…

Egentligt startede mit problem med et simpelt plantespørgsmål, men som du vil se, har det udviklet sig til en lidt mere omfattende sag. Here it goes:

Jeg har i 2 år haft en meget nydelig flamingoblomst hjemme i stuen. Den har længe stået med de fineste, lyserøde flamingoblomster og bare blomstret og blomstret. Nu er den imidlertid stoppet!! Den strutter for så vidt stadig af sundhed: Der kommer masser af nye blade, men der har ikke været en blomst at spore længe.

BlomstFlemming

Jeg har overvejet, om det er tid til en omplantning, gødning, mere lys og så videre – indtil jeg pludselig så, at min tro følgesvend, Flemming Flamingo, minsandten også er begyndt at se lidt træt ud i koderne. Han er så underligt grå og nusset – og han er altså kun 1½ år gammel.
Har du nogle gode råd? Eller har jeg bare dårlig indflydelse på flamingoer…?? Er ellers så glad for de banditter…

Mange hilsner,
Ketty

(Ketty er ikke mit rigtige navn, men jeg vil gerne være anonym, da jeg ellers frygter at blive nægtet adgang til Zoologisk Have i fremtiden).

 

 

 

Kære Ketty

En hurtig indsats er nødvendig!
Jeg vil ikke gøre dig mere bekymret end nødvendigt er, men sagen er, at flamingoer er nogle værre selskabspapegøjer. Og da Flemming Flamingo med sit smukke gule bånd på næbbet tydeligvis er af den sjældne og stærkt selskabelige underart Phoenicopteridae Selskabicus, er der ingen tvivl om, at hans grå tilstand er forårsaget af den mangel på artsfæller, der opstod, da flamingoplanten holdt op med at blomstre.
Flamingoer er flokdyr og trives meget dårligt alene – også selv om de sætter stor pris på menneskeligt selskab – og han har derfor brug for nye artsfæller for at finde tilbage til sit gode gamle farverige jeg.
Jeg har derfor som en akutindsats sørget for en ny makker. Hun hedder Susi og er en rigtig sød og snakkesaglig flamingo, der kan med alle, og jeg er sikker på, hun vil kunne muntre Flemming op – hvad enten det skal være midlertidigt eller permanent. Det er op til dig. Hun er at finde i receptionen og vil gerne med hjem hurtigst muligt.

ketty
I øvrigt må jeg sige, at Flemming Flamingo er en flot fyr og et virkeligt flot eksemplar af sin art.
Hvad angår flamingo-planten, så kan jeg fortælle, at det ikke er verdens nemmeste at holde som stueplante. Hvis man opsøger planteeksperter, vil de fortælle, at den skal have høj luftfugtighed og stabil temperatur og en masse andet avanceret, og mit bedste råd til dig er, at det skal du ikke lytte til, men i stedet fortsætte med at passe den, som du har gjort, for det trives den tydeligvis godt med.
Ompotning og gødning kan være en rigtig god ide, og du kan tjekke, om den har behov, ved forsigtigt at løfte den ud af potten og se, hvor meget jord der er i forhold til rødder. Hvis der er flere rødder end jord, er ompotning en god ide. Hvis du ikke har gødet den før, kan du forsøgsvis give den en svag opløsning af gødning og se, om den reagerer på det.

Men den har det godt, det er sikkert: du fortæller, den har blomstret længe, den er stadig sund og rask og den sætter nye skud. Ingen planter blomstrer hele tiden, og der kan være en tendens til at jo længere blomstring, jo længere imellem. Og når der er nyvækst nu, er det det, planten bruger sin energi på, og væksten vil sikkert afsluttes med ny blomstring. Evt. kan du jo lade den få selskab af endnu en plante, en der er i blomstring, det kan måske lokke flamingoerne frem – husk, jo flere flamingoer, jo bedre J

Lyserøde hilsner, og lad mig gerne vide, hvordan det går,
Lotte Løgkarse

The James's Flamingo (Phoenicopterus jamesi), also known as the Puna Flamingo, is a South American flamingo, named for Harry Berkeley James. It breeds on the high Andean plateaus of Peru, Chile, Bolivia and Argentina. It is related to the Andean Flamingo, and the two are often placed in the genus Phoenicoparrus. It is a small and delicate flamingo, approximately 3 feet in height. Its plumage is pale pink, with bright carmine streaks around the neck and on the back. When perched a small amount of black can be seen in the wings. There is bright red skin around the eye. The legs are brick-red and the bill is bright yellow with a black tip. Immature birds are greyish. James's Flamingo is similar to other South American flamingoes, but the Chilean Flamingo is pinker, with a longer bill without yellow, and the Andean Flamingo is larger with more black in the wings and bill, and yellow legs.

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 8. juni 2015 by in Artikler, Kreativt & fritid, Sker & sket i Fountain House.
