Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Betablokken anbefaler sommerlæsning: “Forstå Etikken”

Jeg husker, at jeg engang i min grønne ungdom, dengang sommerferie altid synes lig med en perlerække af skønne solskinsdage, havde taget Søren Kirkegaard’s “Begrebet Angst” med på stranden. Jeg ville have lidt at underholde mig med, mens jeg lå der og fik en pæn kulør på kroppen. At det var kompliceret stof, jeg skulle i lag med, var jeg godt klar over, men hvad, jeg regnede jo også med, at der ville gå mindst et par timer, førend vinterblegheden havde fortaget sig.
Begge projekter mislykkedes dog: bogens indhold har jeg aldrig haft nogen synderlig erindring om, og pæn kulør? Joe, det var en af de dage, hvor jeg blev meget rød! Jeg må sikkert være faldet i søvn. Derfor står omtalte, ellers så berømmede værk, naturligvis ikke på min anbefalingsliste.

Men noget indenfor den filosofiske genre, skal det naturligvis være, så jeg tænker at Jesper Rybergs: “Forstå Etikken”, må være sagen. Bogen er en introduktion til den filosofiske etik som forskningsdisciplin.

Jesper Ryberg er professor i filosofi, og underviser til daglig i etik og retsfilosofi på RUC. Han har forsket i etik i mange år, og er en af de fremmeste indenfor dette felt herhjemme. I de senere år er forskningen i etik taget til, således at det nu er et af de 9788741257884største forskningsområder indenfor faget filosofi. Men også andre videnskaber er blevet mere interesseret i at beskæftige sig med dette område. Den hastige udvikling indenfor det bioteknologiske får ofte, og sikkert med rette, skylden herfor. At det overhovedet kan lade sig gøre at forske i etik, og hvorfor det er vigtigt, er det Jesper Ryberg, gerne vil vise os her.

Når vi diskuterer etiske problemstillinger i hverdagen (ved middagsbordet, i den offentlige debat fx), så vil det, viser Ryberg, ofte forløbe således: vi har nogle umiddelbare fornemmelser/intuitioner for hvad, der er en etisk rigtig eller forkert handling i en given situation, og begynder så at argumentere for vores sag. Men her sker der det interessante, at de argumenter der fremføres, typisk bare er nogle, der er opfundet/konstrueret til at forsvare vores umiddelbare vurderinger!

Men da etiske intuitioner ikke er hellige, dvs. entydige sandheder, så er det vigtigt med ordentlige argumenter, dvs. begrundelser der er konsistente; altså logisk sammenhængende, og ikke fx dobbeltmoralske. Det er i hvert fald af afgørende betydning, når vi skal lave regler for, hvordan vi skal indrette os socialt med hinanden på fx samfundsplan. Og det er her vigtigheden af en forskning i etik kommer ind; en som har til opgave at undersøge, og dermed finde de svar på, hvordan vi bør handle, indrette vores samfund på, der er understøttet af de stærkeste argumenter.

Herunder er det også vigtigt at forholde sig til andre videnskabers forskningsresultater, mener Ryberg. Og han trækker da også selv i sin bog løbende på de spændende nye resultater og eksperimenter fra henholdsvis neurovidenskab og moralpsykologi, når han skal belyse sine pointer.

Så alt i alt; udmærket læsestof til ferien, og forvaltet på en overskuelig måde. Men husk nu alligevel solcremen…

Af Robin Alving

Jesper Ryberg: Forstå etikken

Udgivelsesår: 2013

Sider: 110

Pris: 200 kr.

Sommertema

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 15. juni 2015 by in Artikler, Kreativt & fritid.
