Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

JEG HAR EN HEMMELIGHED

Kære venner!

Jeg har prøvet at skrive denne status mange gange, men modet er blevet ved med at svigte mig. Jeg har en hemmelighed, som tynger mig. Som jeg gerne vil dele med jer, men som, jeg frygter, vil blive dårligt modtaget. Samtidig føler jeg også, at det er blevet for hårdt at holde på hemmeligheden. Jeg vil ikke længere gøre mig mindre, end jeg er, for ikke at skræmme folk. Jeg vil ikke længere gøre mig anderledes, end jeg er, for at passe ind.

I mange år følte jeg, at jeg kun kunne få et godt liv, hvis jeg skjulte min baggrund – det går ikke sporløst henover en at blive mobbet i skolen eller spyttet efter på gaden; det påvirker ens selvopfattelse at vokse op og lære derhjemme, at man er forkert. Men jeg vil ikke længere elskes i uvidenhed eller på trods. Jeg vil heller ikke elskes fordi. Jeg vil bare elskes. Så længe jeg bevarer min hemmelighed og smiler udadtil, uanset hvordan jeg har det indeni, lige så længe vil jeg bevare den negative selvopfattelse fra min svære opvækst og opretholde isolationen fra mine teenage-år.

Jeg vil ikke længere smile og spille normal, jeg vil bare være. Jeg bliver aldrig normal, og jeg kan ikke synge ordentligt, når jeg prøver at være det, eller når jeg spænder i hele kroppen for at undgå at føle min opvæksts traumer og krænkelser. Det er svært at give slip på min maske, fordi jeg frygter, at afskeden med drømmen om at blive normal vil blive ledsaget af stor sorg, men jeg føler ikke længere, at jeg kan være lukketheden bekendt overfor mig selv. Jeg vil ikke længere undskylde for mig selv. Jeg vil ikke længere fortælle mig selv, at chikane og krænkelser er berettigede, fordi jeg ikke er normal.

maria2

Min hemmelighed er, at jeg er transseksuel. Jeg er født som dreng, men jeg har altid følt og opført mig som en pige. I 2001 fik jeg en kønsskifteoperation på Rigshospitalet. Det er jeg glad og taknemmelig for, og jeg er stolt af det resultat, jeg har opnået. Det har taget mig mange år at slutte fred med mig selv og min opvækst, år med skam og selvhad. Men når jeg i dag ser billeder af mig selv fra folkeskolen, kan jeg ikke lade være med at holde af det kønne, blide ansigt, jeg ser, og den følelse vil jeg gerne blive i stand til at fastholde hver eneste dag, hvert eneste øjeblik. Denne status er et skridt på vejen. Jeg er prinsesse. Jeg er diva. Jeg er Maria. Elsk mig.

Af Maria, medlem af Bogstøtten

16 comments on “JEG HAR EN HEMMELIGHED

  1. Simon Aaes Pedersen
    21. juli 2015

    Hvor er det fedt, Maria 🙂
    Det må fandme være stort for dig at dele nyheden med alle os der kender dig. Jeg skylder dig en kop kaffe og en krammer 🙂 Håber at vi ses en dag!

    Kh Simon (Fra Fontana)

    Like

  2. Susan W. Jørgensen
    21. juli 2015

    JA! MARIA,DU ER EN SMUK PRINCESSE 👑
    Vær stolt af dig selv,og du er en SÅ fin og smuk,én af slagsen.
    Stort knus fra Susan

    Like

  3. Henrik Vind
    24. juli 2015

    Seje seje dig ❤

    Like

  4. Anne B. Partridge
    24. juli 2015

    Sødeste Maria, jeg elsker dig! ❤

    Like

  5. Andreas Bach Lindsmann
    24. juli 2015

    Godav Maria,

    Må dit liv være fyldt med kærlighed og lykke. =)
    Og husk nu, at man godt må vappe folk med en klipklap, hvis de ikke kan opføre sig ordentligt. 😉

    Med venlige hilsner fra Jylland,
    Andreas Bach Lindsmann.

    Liked by 1 person

  6. Nickie Hansen
    25. juli 2015

    Hej Maria, din hemmelighed dukkede op på min FB side.
    Jeg har før tænkt på, hvor heldig jeg er. Jeg har aldrig været i tvivl om min seksualitet, aldrig haft kønskrise. Er født kvinde og heteroseksuel. Allerede som teenager undrede det mig, når mennesker der ikke var heteroseksuelle, hvide eller på anden måde en del af det store flertal, blev lagt for had. Hverken jeg eller nogen jeg kendte, havde selv valgt deres køn, hudfarve eller seksuelle orientering.
    Hvor må det være svært, at være født i en forkert krop, født som det forkerte køn. Hvor er det dejligt det ikke er en fejl, man må leve med hele livet.
    Tillykke med din transformation og velkommen til et godt og lykkeligt liv. Tak fordi du delte din hemmelighed.

    Like

  7. Katrine Wohllebe
    25. juli 2015

    Hej! Måske kan du bruge denne blog til noget. Den handler om et (amerikansk) par, hvor manden er transseksuel og springer ud som kvinde. Der er ikke så mange posts, og det er længe siden der er blevet skrevet noget nyt, men indlæggene er meget reflekterende og tankevækkende.
    https://lovingmelody.wordpress.com/

    Like

  8. Hanne
    26. juli 2015

    Kære Mari
    Tillykke med din transformation. Hvis jeg var så heldig og kunne være lige ved siden af dig, – fik du et stort knus.
    Kærlig hilsen Hanne fra Fyn

    Like

  9. Iben
    26. juli 2015

    Jeg håber du er i overensstemmelse med det du skriver. Må du få et lykkeligt liv.

    Like

  10. Lizette
    26. juli 2015

    Så godt gået Maria, tænker at bare det af få sagt det højt, gør at så er du et stykke på vejen. Så modigt gjort.

    Like

  11. Danielle
    26. juli 2015

    Meget genkendelig sitiation mange af Os har været og nogen,stadig er i.
    Meget levende beskrevet.
    Tillykke med Livet(som skulle have været dit fra begyndelsen af)
    Held og lykke med fremtiden

    Like

  12. Henriette
    27. juli 2015

    Kære Maria
    Som transkønnet (MTF) forstår jeg rigtigt godt hvad du har været igennem. Rigtigt godt gået og hvor er du modig. Du har stået ved hvem du er og holdt fast, trods det at man ofte føler, at samfundet bestemt ikke er på ens side. Stort tillykke og alt held og lykke fremover 🙂

    Knus fra Henriette
    https://www.facebook.com/henriette.kristensen.357

    Like

  13. Maria
    16. august 2015

    Var lige til stor, flot, festlig parade igår – der om noget handler om, at det er en menneskeret at være sig selv.
    Føler mig bestemt ikke skræmt af dit meget fine indlæg, som jeg er helt sikker på, en masse vil genkende.

    Like

  14. Maggie
    2. november 2015

    Hey Maria:) jeg var for et år siden til møde i tgruppen, hvor jeg mødte dig for første gang. Jeg har været tilbage et par gange siden i håb om at støde ind i dig igen, men uden held. Synes du var så sjov og en spændene person at snakke med:) gad godt ses med dig igen en anden god gang. Kh maggie

    Like

  15. Pingback: Fountain House er til at springe ud i | Betablokken

  16. Charlotte
    17. november 2015

    Sådan Maria!!!

    Like

Skriv en kommentar

