Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Betablokken anbefaler sommerlæsning: “Hengivelsen” af Pia Tafdrup

”Hengivelsen” fra 2004 er Pia Tafdrups første roman, og jeg synes, at hun har gjort det godt.
“Hengivelsen” handler om en ung kvinde, der under et besøg hos sin mor, begiver sig over plankeværket og ind til nabohuset for at aflokke det en gåde. Efter at have undersøgt huset konfronteres hun med ejeren Patrick, som hun indleder et forhold til. Paschas valg, om at trænge ind i nabohuset, skildres med associationer til en nutidig paradismyte, hvor det at handle på trods af restriktionen: det man ikke må, er en begyndelse til virkeligheden. Hidtil har Pascha ikke selv taget de vigtige beslutninger i sit liv, men ladet sig påvirke af andre. Feks. Har hun ladet sig inspirere af sin veninde til at læse engelsk, og hendes kæreste Alexander har valgt hende fremfor omvendt.

Tiden er fuld af muligheder, alt det man kan og må og skal vælge i mellem. Pascha føler, at hun handler selvstændigt  og med spænding ved at trænge ind i nabohuset for at aflokke det en hemmelighed. Paralellen mellem syndefaldsmyten og Pashas intentioner om at aflokke huset en gåde fortæller indirekte, at Pascha vil opnå viden og indsigt, hvilket er et underliggende spændings-element i læserens forventninger til handlingen.

Syndefaldstematikken er en gentagende symbolik i romanen. Det dukker feks. op, da Pascha vil fortælle Patrick om, hvordan hendes nysgerrighed i forhold til huset ligger tilbage fra barndommen, hvor hun en enkelt gang  fik et glimt af Patricks mor, som gav en kurv med æbler og en buket blomster til en anden kvinde. Det forekom Pascha, at kvinden gav den største skønhed fra sig, og Pascha forstod glæden ved at give, som en del af at blive voksen. Erindringsbilledet foregriber den hengivelse Pascha overgiver sig til i den erotiske relation til Patrick, hvor hun giver sig selv hen.

Den erotiske hengivelse beskrives som en ny erfaring for Pascha. Det, at hengive sig, er et begreb der udforskes og fremstilles i romanen. På fransk betyder ordet “sacrifier” både at hengive sig og ofre sig, og det er det, Pascha gør. Det erotiske liv med Patrick, der forfører Pascha, fremstilles som en helt ny verden for Pascha. Dette kommer metaforisk til udtryk i hendes drømme. F.eks. drømmer hun om et rålam i hendes soveværelse, som står stille og ser på hende ”som om det ved sin tilsynekomst ville vise, hvad tillid betyder”. Hun sammenligner i tankerne sig selv med rålammet, som hun gerne vil se sig selv: opfyldt af tillid. Vi følger deres erotiske symbiose gennem romanen, hvor Pascha helt opgiver sin omverdens-kontakt, mens hun kender Patrick. Patrick bevarer dog kontakten til sit arbejde som litterær agent. Parret er ude at rejse sammen nogle dage, men ellers foregår romanen i en forstad til København.

Man kan godt mærke, at det er en digter, der har skrevet bogen, for drømmebillederne giver den et lyrisk islæt. Drømmene både foregriber og kommenterer handlingen i romanen, der har indresyn og medsyn på Pascha. Miljøbeskrivelsen er sparsom, undtagen i starten, hvor Pascha undersøger huset indefra. Det er Patricks indre, som Pascha ønsker at undersøge og kende.

Det kommer frem, at Patrick ved et biluheld har slået et ungt par ihjel. Han er sepereret fra en kvinde ved navn Katrin og har med hende en datter på 11 år. Senere kommer det frem, at han har levet et dobbeltliv, da han hele tiden også har kendt en anden kvinde, som nu venter sig et barn med ham. Patrick vælger at bryde med Pasha for at kunne leve med den anden kvinde og være far for barnet, især fordi kvinden ikke ønsker abort, men er meget glad for sin graviditet. Dette er et brud på Pashas tillid til Patrick, der bebrejder ham, at han ikke er mere udviklet end til at leve for sit begær.

Patricks og Pashas forhold bryder sammen samtidigt med angrebet på World Trade Center, hvilket Pasha efter lang tids manglende omverdens-kontakt ser i fjernsynet. Hun reflekterer over, hvad det er, der får selvmordspiloterne til at handle, som de har gjort. Der er visse paralleller mellem Patrick og Bin laden, nemlig den forbrugende holdning til andre mennesker.  Både selvmordspiloterne og Patrick har ladet sig forføre af et paradis med en masse unge kvinder. Pacha har fundet et ”Lege-dokument” om hans kvinder på hans computer, som hun omdøber til ”Patrick i paradis omgivet af 60 jomfruer”, hvor hun skriver sin egen vinkel på historien efter at have ofret ham. Man kan så reflektere over, om Patricks levevej som Don juan og forfører i virkeligheden er særlig livsbekræftende for ham, da han har haft svært ved at indgå i forpligtende tilknytninger til kvinder. Historien er både en måde at bevare oplevelsen som et minde og måske gøre det begribeligt for Patrick, at han er et menneske med betydning. Med sin historie giver Pascha mening og betydning til deres forhold.

Hvor hun i starten søgte noget udefra, der kunne berige og bevæge hende, tager hun i slutningen fat i noget, hun har, nemlig en værktøjskasse, hun har fået af sin gudmor – hvilket kan ses som hendes egen evne til at påvirke verden med handlekraft. Dette fortæller om, at Pasha er en kvinde, der søger at opnå balance mellem den indre og den ydre verden, mellem input udefra og egen praksis.

Pascha genoptager sit arbejde som service-assistent på et hospital og skriver i sin fritid for at opretholde sin identitet : ”Nu lever jeg som en levende, jeg udsætter mig for verden, håber på trods. Jeg ser dig komme i mod mig, jeg kender afgrunden, alligevel er det forjættende. Løfterigt. Tyngdekraftens inderste hemmelighed. Dit ansigt lyser, når jeg tænker på dig. Men vender jeg ryggen til lyset, ser jeg kun min egen skygge”, slutter romanen.
Kærlighedserfaringen rummede både nedbrydende og opløftende kræfter. Hun befinder sig til sidst i en tilstand af tankens nærvær med en følelse af minde og savn, men på vej til at generhverve sin selvstændige livskraft og balance.

Jeg synes alt i alt, at det er en bog, der er værd at læse, med meget menneskekundskab om, hvorfor vi mennesker handler, som vi gør, og med et sprog der udfordrer med en blanding mellem epik og billedsprog. Hvordan vi forholder os til det omgivende samfund og kan forstå, hvad der sker omkring os, i en tid der giver anledning til mange refleksioner, synes jeg også, at romanen ansporer til.

 

”Hengivelsen” af Pia Tafdrup får 4 ud af 5 Betablokkere
tafdrup

anmeldelse4

 

 

”Hengivelsen” af Pia Tafdrup.

Gyldendal, 2004

ca. kr. 160,00

Af Carina

Reklamer

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 5. august 2015 by in Artikler, Kreativt & fritid, Sker & sket i Fountain House.
%d bloggers like this: