Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Boganmeldelse: DET TOMME MENNESKE. Introduktion til Michel Foucault

Indrømmet – jeg har aldrig fået læst Michel Foucaults værker, og tror heller ikke jeg kommer til det. Let tilgængelig er han jo ikke ligefrem. Men det andre har citeret herfra, har jeg altid syntes virkede rigtigt interessant. Hans syn på psykiatrien fx, og så er der jo hele den betydning, han har haft for moderne queerteori. Så da jeg fornylig faldt over ovenstående introduktion til Michel Foucaults forfatterskab i Atheneum Boghandel, fik jeg straks lyst til at købe og læse den. Den er skrevet af Dag Heede, som er ph.d. i litteraturvidenskab og underviser på Syddansk Universitet.

Bogen er en grundig, men overskuelig gennemgang af Foucaults tænkning og hans specielle metodik, og får herunder gennemgået de væsentligste værker i forfatterskabet. Og jeg får her helt klart genopfrisket mine tidligere erfaringer med, at han altså er en ret vanskelig fætter.

Men jeg får også indset, hvorfor hans tanker stadig er vigtige i dag. Vi har som mennesker hele tiden denne tilbøjelighed til at tænke essentialistisk om alting, ikke mindst om os selv, på trods af at al videnskab viser at mennesket ikke besidder en fast kerne, et ”selv”, om man vil. Så her er Foucault relevant med sine teorier om, hvordan verden og mennesket er konstrueret ud fra diskurser, dvs. de italesættelser af virkeligheden, der er på et givent tidspunkt.

Foucault

 

Hans analyser og kritik af psykiatrien, som Heede redegør for det, er også interessante og relevante i dag. Psykiatrien ser Foucault som en bestemt historisk måde at italesætte og forholde sig til ”de gale” på, som så er blevet til ”de sindssyge” og i vore dage ”de psykisk syge”.  Sidstnævnte er nærmest blevet til en helt bestemt mennesketype. (Den essentialistiske tankegang.) “Det gale” var engang noget mere almenmenneskeligt, men især samfundsøkonomiske interesser, har, ifølge Foucault, gjort, at man har haft brug for at blive det ”ufornuftige” herunder ”det gale” kvit, eller i hvert fald få det under kontrol. Psykiatriske institutioner er efterhånden opstået, hvor behandling og ”normalisering” bliver kodeordene. Det har adstedkommet meget negativt, som vi også kender i dag. Ikke mindst dette mere eller mindre udtalte krav om normalisering er slemt, mener Foucault, da det hurtigt fører til skyld og skam (forkerthedsfølelse): ”den gale”/”psykisk syge” bliver ikke bekræftet i sin egen måde at opleve verden på. Ja, den dag i dag mangler den konstruktive dialog med ”det ufornuftige” på mange måder også.

Summa summarum – så synes jeg, at jeg har fået rigtigt godt udbytte af denne introduktion. Om jeg nu vil kaste mig frådende over de originale tekster, tror jeg ikke, men jeg er da blevet en kende nysgerrig, især når Dag Heede skriver, at det mest interessante og virkelig værdigfulde hos Foucault, er at finde i alle hans detailanalyser. Djævlen ligger jo som kendt i detaljen.

 Af Robin Alving

Dag Heede: DET TOMME MENNESKE. Introduktion til Michel Foucault

Udgivelsesår: 2012. 2. rev. udgave

Sider: 158

Pris: 198 kr.

 

realtioner

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 17. september 2015 by in Artikler, Debat, Kreativt & fritid, Psykiatri & recovery.
