Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Gæster om Bogstøtten

Almindeligvis er en gæstebog – ja, en bog – en bog, der har ligget fremme, og hvor gæsterne har kunnet skrive, at de har været der, og tak fordi de måtte. Og hvad der har gjort indtryk – undertiden også med nogle anbefalinger til ture i omegnen.
Denne gæstebog blevet til ved, at gæsterne er blevet spurgt om, hvad de har hæftet sig ved ved at besøge Bogstøtten. Deres svar er så ved hvert besøg blevet skrevet ned så ordret som muligt.
Det har ikke været vores forventning, at gæsterne ville nævne noget, som de ikke brød sig om ved at besøge Bogstøtten. Den forventning er blevet indfriet. Vores interesse har på den baggrund været: hvad har deres positive interesse samlet sig om? Hvad har de set?

Vi har fået holdt et spejl op over for os. Kig med.

Bogstøtten, oktober 2015

 

Udvalgte udtalelser fra forskellige år:

“Døren ind til huset var svær at finde. Da man så var kommet ind, var der mange terrasser, mange forskellige rum og mange læserum, flere forskellige sidde-muligheder, man kunne ligge ned, man kunne læse og slappe af og vælge mellem mulighederne efter humør. Det er noget andet end på universiteterne: dér er gangene ens, rummene er ens, og man kan kun sidde på én måde. Og når man ikke kan det mere efter tre timer, må man gå hjem.”

(Psykologistuderende, april 2010)

 

“Fantastisk ro, der signaleres hér – også de studerende imellem og den medarbejdernes tilbagetrukkethed. Fleksibiliteten i tilbuddet. Trygheden. Indgangen til tilbuddet: Man kan ringe og få en aftale om en samtale om mulighederne, og der bliver fulgt op. Jeg har fået revideret min opfattelse af dét, nogen har sagt: at det var svært at være her, når der var så mange, der er kede af det. Her kan man være, den man er. Fantastisk, at man ikke behøver nogle papirer. Der er ingen deadlines. Fællesskabet vs at få en henvisning til en støttende samtale to timer en onsdag eftermiddag, det må være meget ensomt.

(SPS-vejledere fra Metropol,  oktober 2014)

 

bogstøtten

 

“Inspiration til på ny at drøfte demokrati, medindflydelse og beslutningsprocedurer. De demokratiske processer, at der argumenteres for synspunkterne. Hvad Fountain House-modellen betyder – også i et projekt som Bogstøtten. Rundbordssamtalerne i Bogstøtten skaber en dynamik, hvor alle kommer til orde. Konkrete ideer: gøre studiearbejde/lektielæsning til en defineret, legal aktivitet i huset med en eller anden grad af vejledning og samtaler i lighed med, hvad øvrige medlemmer i huset kan få”.

(Medarbejdere og medlemmer fra tre jyske fontænehuse, oktober 2007)

 

“Så mange mennesker kommer her for at gøre en hel masse forskellige ting  – vande blomster, snakke med andre, ….). Medlemmerne er virkelig ressourcestærke. Der skal virkelig så lidt til. På skolebænken lærer vi at have fokus på ressourcer. En anden ting er, hvordan man gør det. Dét har jeg set her. Det er karakteristisk, at der ingen rammer er her. Alt er flydende. Der er ingen struktur: Alle kan deltage i et møde. Alle kan tage telefonen. Der er et stort naturligt engagement fra medlemmernes side.”

(Socialrådgiverpraktikant fra Studenterrådgivningen på CBS, april 2008)

 

“Jeg vidste ikke så meget om psykisk sygdom. Men her i huset kan man ikke se det på folk: fedt at se og snakke med jer: konstruktiv og fornuftig samtale – det vil hjælpe mig i fremtidige jobsituationer.”

(Politistuderende, januar 2014).

 

”Rummelighed”

”Den accept, der ikke er i samfundet, findes her”

”Vigtigheden af at opfatte sig som studerende i stedet for som patient”

”Fraværet af informationsoverdragelse mellem behandlersystemet og medarbejderne i Bogstøtten”

“Fountain House is a safehaven”

“Der er mere fokus på studier end i det Fountain House, jeg har arbejdet i, i Canada”

”Vi har ikke et sted som dette i Holland”

(Besøg fra USA, Canada og Holland, marts 2011) 

 

Det er et studierum og et fællesskab. Man er ikke klient, men medlem – en ”normalisering”. En fællesskabskultur i modsætning til et quick-fixtilbud. Der en afslappet stemning, når man kommer ind i huset. Det er meget ´åbent´. ´Frihed´: man skal ikke agere på en bestemt måde. Gæstfrihed, måden man bliver hilst på. Motivationen: her kan man ”være uden at være smart”.

(Psykologer fra Studenterrådgivningen, september 2015).

 

Har du brug for støtte og vejledning til at komme igennem dit studie? Læs om Bogstøtten her og se hvordan vi kan hjælpe dig:
http://www.fountain-house.dk/index.php/bogstotten

 

 

Advertisements

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 8. november 2015 by in Artikler, Psykiatri & recovery, Sker & sket i Fountain House.
%d bloggers like this: