Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Fountain House er til at springe ud i

I sommeren 2015 skrev hun et indlæg til Betablokken, der sprængte alle tidligere læsertal. Knap 18.000 mennesker har indtil nu læst Marias historie om at springe ud som transseksuel kvinde.

Hun overraskede mange med sin hemmelighed, både medlemmer og medarbejdere, der kender hende fra Fountain House; et arbejdsfællesskab for psykisk sårbare mennesker, hvor Maria har haft sin daglige gang i mere end syv år.

Selv om Marias beslutning om at gøre sin private historie så markant offentlig ikke blev helt uden personlige konsekvenser, er det en historie, der rummer meget håb. Det er en historie om mod og ærlighed og fremfor alt en historie, der bringer fornyet tro på, at vi mennesker kan rumme, respektere og støtte hinanden, selv når vi skal forstå det, som ligger langt fra os selv og udenfor vores fulde indsigt.

maria foto

 

Syv år tidligere kom Maria for første gang til Fountain House, på et tidspunkt i sit liv hvor hun var dybt deprimeret og ikke havde stort håb for sin fremtid.

-Jeg havde det ufattelig dårligt, fortæller Maria.

-Jeg var stoppet på musikstudiet på universitetet og var i gang med at søge førtidspension. Men så skete der alligevel et gennembrud i min terapi. Jeg kunne se, at jeg havde isoleret mig, og jeg blev nødt til at bryde den spiral, så jeg besluttede mig for at begynde at komme i Fountain House.
I begyndelsen kunne jeg nærmest ingenting. Jeg sad to timer to dage om ugen og passede receptionen. Det lyder af ingenting, men det var næsten for meget til, at jeg kunne klare det, så dårlig var jeg.
Helt systematisk begyndte jeg at lægge en ekstra arbejdsdag i Fountain House til hver måned. Fra to dage, til to timer tre dage om ugen, og så fire dage om ugen og til sidst fem dage om ugen – meget langsomt, men sikkert arbejdede jeg mig op til at kunne klare mere og mere.

Kønsskifte var ikke skyld i nedtur
-Det sjove er, at mange tror, at min psykiske nedtur var forårsaget af min kønsskifteoperation. Der er mange, der leder efter den vinkel og spørger: ’har du fortrudt?’ Det ville jo være nok så skandaløst, hvis jeg svarede ja, men det er bare ikke sandheden.
Der er altså ingen sammenhæng mellem mit kønsskifte og mine psykiske problemer. De psykiske problemer fik jeg i forlængelse af nogle tragiske begivenheder, der fandt sted efter mit kønsskifte og havde på ingen måde relation til den del af mit liv.

Maria var tværtimod meget lykkelig efter sin kønsskifteoperation, som hun gennemgik i 2001 som 25 årig. Og hun var fuld af livsmod til at begynde et nyt kapitel af sit liv.

-Jeg fik min operation om efteråret, og umiddelbart efter var jeg jo helt smadret. Det tog tid at komme til hægterne igen, og jeg var i gang med noget skole, som jeg skulle færdiggøre. Så umiddelbart efter havde jeg ikke så meget tid til at sætte mig ned og glæde mig over det.
Jeg tror også, det handler om, at det tager tid at forstå, at nu er det slut – endelig slut – jeg behøver ikke længere gå rundt og frygte det med, at jeg måske ikke får lov til at skifte køn. Denne enorme lettelse tager tid at synke ind. Mit liv var selvfølgelig ikke perfekt – man træder jo ikke ud af Rigshospitalet og opdager, at man har millioner på bankkontoen, at man ligner Julia Roberts, eller at man er kæreste med Brad Pitt. Men jeg havde endelig opnået det, jeg ville. Det, som havde gjort mig tung og trist som ung, var nu væk, og det gjorde det nemmere for mig at leve et helt almindeligt liv, hvor jeg gik i biografen eller ud at danse med de gode venner, jeg havde fået, og det var jeg meget glad for.

Frygten for at blive afsløret
Maria formåede at genopbygge sig selv psykisk gennem sine år i Fountain House, og hun fik det så godt, at hun sideløbende kunne fuldføre en uddannelse som kirkesanger. Men samtidig bar hun på en stadig tungere hemmelighed om sig selv.  Vennerne i Fountain House vidste ikke, at hun havde gennemgået et kønsskifte.

-Det har hele tiden været mit mål og min hensigt at kunne indgå på lige vilkår med andre og ikke blive ved at skille mig ud. Jeg har ønsket med mit kønsskifte at blive så vellykket som menneske, at jeg selv kunne vælge, hvornår jeg ville fortælle andre min historie. Dét, at skifte køn, er en meget privat oplevelse, og noget som andre kan have svært ved at forstå. Derfor var det vigtigt for mig at føle mig ligeværdig og have tillid til de mennesker, der var omkring mig for at kunne indvie dem i min private historie.

Men jeg levede med et pres. Jeg bar rundt på en hemmelighed og en frygt for, om der nu var nogen, der kunne se det eller selv regne den ud. Jeg var bange for at blive afsløret uden selv at være parat til det.

Samtidig var jeg begyndt at indse, at det snart var nødvendigt at springe ud, fordi jeg kunne se hvor utrolig vigtigt, det var blevet for mig at holde det hemmeligt. Og når jeg var så bange for, at andre skulle finde ud af det, var jeg på en måde med til at sige til mig selv, at den jeg var, eller det, jeg havde gjort, var forkert. Jeg blev ked af at føle, at jeg selv var medvirkende til at få mig til at føle mig forkert – for det var jo netop, når andre havde gjort sådan, at jeg blev allermest ulykkelig i min opvækst.

De andre gav mig mod til at stå frem
-Fountain House har haft en kolossal indvirkning på mit liv. Det fællesskab, jeg blev en del af i huset, handlede ikke om mit køn, men om min person. Det handlede om, hvem vi var sammen. Det handlede om, at det var muligt at afdække sin sårbarhed overfor hinanden, for vi var alle sårbare. Den rummelighed, jeg oplevede i det her hus, gav mig for første gang følelsen af ligeværd. Jeg følte ikke længere det mindreværd, som havde fulgt mig siden barndommen.

Det var præcis på grund af den rummelighed, jeg oplevede i Fountain House, at jeg fandt modet til at springe ud. Jeg er ikke sikker på, at jeg havde fundet mit mod andre steder.  Jeg brugte lang tid på at tage tilløb, og jeg var meget nervøs, da jeg slog min historie op på facebook. Men jeg fortryder det ikke et sekund.

Sandheden er en enorm befrielse
-At gennemgå en kønsskifteproces er ikke særlig rart. Det er noget, man gerne vil have overstået og lægge bag sig. Hvis jeg kunne vælge, ville jeg egentlig helst have lov at have min fortid i fred, og jeg ville ønske, at min historie kunne nøjes med at være lidt baggrundsinfo, men jeg ved godt, at det fylder mere i folks bevidsthed end det.

Nu hvor jeg er sprunget ud, kan jeg nogle gange blive såret over ting, folk kan spørge mig om, og deres misforståede tolerance – selvom jeg godt ved, de gør det i en god mening, har jeg fx ikke brug for, at folk bekræfter mig i, at jeg ER en rigtig kvinde; det har jeg selv helt styr på. Det er ikke folks accept, jeg har ønsket mig, da jeg sprang ud, men snarere deres forståelse – forståelse for, hvordan det føles at være mig, ikke for hvordan det føles at være transseksuel.

Maria har ikke modtaget en eneste negativ, nedsættende eller fordomsfuld kommentar, efter hun postede sin historie. De mange tilbagemeldinger, der strømmede ind, har udelukkende været positive og meget kærlige.

-Jeg fik virkelig mange søde og kærlige kommentarer, både på facebook og også i mere personlige henvendelser, og det betyder utroligt meget for mig. Jeg må nok bare leve med, at folk af og til stiller lidt grænseoverskridende spørgsmål. Det er blot en lille del, og det kan ikke sammenlignes med den kolossale befrielse, der ligger i, at jeg for første gang i mit liv kan få lov til at dele med andre, hvor svært det har været – jeg kan fortælle frit om, hvor vanskeligt det var at være barn og ung i min situation. Det er en enorm befrielse. Jeg kan tale ærligt om mig selv nu – for første gang.

Du kan læse Marias historie med egne ord her

 

Af redaktionen

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 17. november 2015 by in Artikler, Debat, Psykiatri & recovery, Sker & sket i Fountain House.
