Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Kvit smøgerne og bliv følelsesmæssigt afbalanceret

-Hvis man har psykiske problemer, som jeg har, kan det være meget svært at lægge smøgerne fra sig. Men da jeg endelig gjorde det, vidste jeg ikke, at det ville udløse en kædereaktion, som i sidste ende formindskede mine psykiske vanskeligheder betragteligt, siger Dorte, 41.

Dorte 010

Statistikker viser at socialt udsatte borgere lever usundere og kortere end resten af befolkningen. Mange mennesker med en psykisk sygdom ryger, og det giver vel egentlig god mening, for smøgen giver os en pause fra os selv og får os til at slappe af.

Men for Dorte udviklede et rygestopkursus sig til en omfattende livsomvæltning, som hun ikke havde set, lå i kortene, da hun i sommer besluttede sig for at give det et forsøg.  For Dorte brugte både cigaretterne, når hun var ked af det, ængstelig og vred, og så hyggede hun sig også umådelig meget med at ryge mange smøger sammen med kæresten hjemme i køkkenet.

Smøgerne gjorde mig ligeglad
Dorte har sin daglige gang i Fountain House; et arbejdsfælleskab for psykisk sårbare mennesker, hvor hun har arbejdet på frivillig base i køkkenet i gennem fem år. En dag blev hun kontaktet af en rygestop-instruktør, som skulle starte et rygestopkursus i huset.

-Jeg ville meget gerne stoppe med at ryge, men jeg vidste ikke hvordan, så jeg var ikke tvivl, da dette kursus pludselig viste sig. Jeg har røget siden, jeg var helt ung og var dybt afhængig. Jeg havde i mange år fortrængt, hvor farligt det er at ryge. Man gør dumme ting, når man er så afhængig af cigaretter, og jeg udsatte endda min 11 årige datter for passiv rygning. Smøgerne betød alt for mig, og jeg blev ligeglad, siger Dorte.

-I mit tilfælde handler det om, at tingene blev gjort i den rigtige rækkefølge. Da jeg startede på rygestopkurset i Fountain House, gjorde instruktøren meget ud af at lede efter vores indre motivation for at stoppe. Hvis man ikke har den, bliver det meget svært at lykkes. Og så var der ingen formaninger eller skræmmescenarier i blandet. Den slags blev ikke nævnt med et ord. Faktisk blev der ikke engang talt særlig meget om at kvitte smøgerne, men gruppen undersøgte sammen vores vaner omkring rygning. Og det var vanerne instruktøren pillede ved. For eksempel fik jeg til opgave ikke længere at ryge indendørs derhjemme, men gå ud på altanen. Pludselig blev jeg bevidst om, hvad jeg havde udsat min datter for, når jeg bare røg løs derhjemme. Jeg begyndte at få øjnene op.

Sundhed kommer ikke af løftet pegefinger
Henning Lolk, medarbejder i Fountain House og en af de to tovholdere på husets nye sundhedsprojekter, understreger, at det ikke nytter noget at presse husets medlemmer til en sundere livsstil.

-I samarbejde med Forebyggelsescentrene Nørrebro og Østerbro har vi brugt det sidste år til at eksperimentere med, hvordan vi og husets brugere ser på sundhed. Vores mål har været at brede alle disse tilbud indenfor kost, motion, rygning og mentalt helbred ud som en palet for husets medlemmer, så de kunne tilegne sig viden og inspiration til selv at have lyst til at tage fat på ny sundhed i deres liv. Det er sandt, at socialt udsatte mennesker ryger mere og dyrker mindre motion, men hvem siger, at de ikke kan blive ligeså vellykket med fx et rygestop som andre, der ikke har psykiske problemer, siger Henning Lolk.

-Men det kræver, at vi benytter de rette metoder til at støtte dem. Vi har gjort meget ud af ikke at løfte nogen pegefinger, for de mennesker, der kommer her, ved selv, hvad der er godt for dem, så de skal ikke belæres.
Tilbud som rygestopkurser eksisterer jo allerede ude i byen og er for alle borgere, men her hos os kan vejen måske være lidt kortere til disse tilbud.
Når medlemmerne nu alligevel bruger vores hus, er det måske lidt lettere lige at hoppe på det ene eller andet kursus for at se, hvad det går ud på.
Det har helt klart været vores hensigt at lette vejen, og vi kan se en stigende interesse og efterspørgsel.
Vi tager udgangspunkt i det vores medlemmer ønsker.
For nylig var der fx et medlem i vores køkkenafdeling, der nævnte, at hun var ked af, at hun spiste for meget sukker. Og så var vi ikke sene til at arrangere et debatmøde og invitere en ekspert, der kunne gøre os klogere på den gode og dårlige sukkerholdige kost, og give råd og tips til hvordan man undgår for meget af det dårlige.

Fra cigaretter til sundt mentalt helbred
Knap fire måneder efter Dortes rygestop, betragter hun allerede sig selv som et helt nyt menneske.

-Det er som ringe i vandet. Når man først flytter én tung sten, følger andet med sig. Jeg plejede at klare mine problemer med øller og smøger. Det var min trøst. Nu har jeg fundet nye metoder til at hjælpe mig selv, når tingene føles svære – jeg taler langt mere med mine venner og mit netværk, og så har jeg tilladt mig at få en ny, men meget bedre vane. Jeg har erstattet kaffe og cigaretter med spandevis af rigtig god urtete, som jeg har med mig alle vegne. Urtete er som balsam for sjælen. Jeg får langt mere energi af den, end jeg gjorde af kaffe.
Og selv om jeg drikker den gode og dyre urtete, er den stadig langt billigere end cigaretterne. Da jeg røg, var jeg altid i gæld. Jeg er ikke blevet rig af at stoppe, men nu kører min økonomi for første gang rundt, og det er en stor lettelse.

Dortes psykiske problemer er også blevet markant mindre og den indre tomhed, som hun førhen følte, er helt forsvundet.

-Jeg har i en årrække arbejdet med indiansk spiritualitet hos en shaman, men først nu føler jeg et gennembrud i terapien. Jeg er i kontakt med mig selv og min spiritualitet på en helt ny måde. Og jeg har aldrig haft det psykisk bedre. Den udvikling kom først efter, at jeg stoppede med at ryge.
Jeg har faktisk ændret mig meget på forholdsvis kort tid til at være et bedre og stærkere menneske. Jeg har fået lyst til nye ting, som er rigtig sunde for min psyke og helbred. Folk spørger mig endda, hvad der er sket for mig, siden at jeg er så glad. Og jeg svarer gladelig, at det hele startede med mit rygestop, som jeg håber, kan være en inspiration for andre.

Henning Lolk, som dagligt arbejder med Dorte i Fountain Houses kantine, oplever også den positive forandring i hende.

-Dortes historie er unik og meget inspirerende. De mange fysiske fordele ved at stoppe med rygning er velkendte, men måske mangler der fokus på, at man også kan få det meget bedre psykisk, siger han.

-De største og bedste historier kommer fra medlemmer, der virkelig har fået noget ud af at omlægge deres liv. Det er dejligt at vide, at det måske er startet her i Fountain House, fordi nogen har inspireret dem til det. Det inspirerer mig i min hverdag og giver mig lyst til at gå på arbejde og fortsætte.

 

Af redaktionen

 

 

 

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 25. november 2015 by in Artikler, Debat, Psykiatri & recovery, Sker & sket i Fountain House.
