Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

ORLANDO

Da jeg var 13 år og gik til konfimationsforberedelse, lærte den pensionsmodne præst Anton os, at det allervigtigste kristne budskab var det, Jesus havde sagt i bjergprædikenen: “Elsk din næste, som du elsker dig selv”. Det var så simpelt og smukt og eviggyldigt, at selv en følelsesmæssigt ødelagt 13-årig kunne tage det ind.

Jeg ønsker, at alle skal elske, så verden bliver smuk og lyserød. At alle skal turde elske, også sig selv, selvom de har ondt i hjertet, eller selvom andre mennesker får ondt bagi over, hvem de elsker. Det vigtigste er, at man elsker, ikke om man elsker mænd eller kvinder eller begge dele. Hvis man elsker, gør man verden til et bedre sted.

 

Elske-dig-selvHvis man ikke har forstået det, mener jeg personligt ikke, at man har forstået Gud eller religion, uanset hvad man kalder den gud og den religion. Og derfor bliver jeg ked af det, når folk misbruger religion til at retfærdiggøre deres ugerninger. Jeg bliver også ked af ugerningerne, selvom de ikke begrundes med religion.

Jeg er ikke selv homoseksuel, men som transkønnet har jeg også oplevet grimme tilråb og spytteri i fuld offentlighed. Det gjorde så ondt indeni, og det gør ondt indeni i dag at tænke på, at der findes masser af mennesker, der skal leve med det hele deres liv, fordi deres udseende eller kropssprog eller kønnet på den kæreste, de holder i hånden, aktiverer andre mennesker uberettigede had.

For uanset hvor meget dem, der hader, prøver at retfærdiggøre deres spytklatter eller pistolkugler ved at henvise til religiøse dogmer eller selvopfundne regler, så er deres had altid uberettiget og uvelkomment. De hader sig selv. Det gør ondt indeni dem. Men det skal ikke gå ud over andre. Vi har allesammen fortjent de samme muligheder for at være trygge, frie og lykkelige. Vi har allesammen fortjent at kunne elske os selv og andre uden at blive stigmatiserede.

Det var bare det, jeg ville sige

Af Maria

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 16. juni 2016 by in Artikler, Debat, Kreativt & fritid, Psykiatri & recovery.
