Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Anmeldelse digtsamling: MING

Jeg er ikke den store digtlæser, og det er som regel kun det, venner og bekendte skriver og får udgivet af den slags, jeg køber og læser. Men Bjørn Rasmussens ‘Ming’ fik jeg altså straks lyst til at anskaffe mig, da jeg blev præsenteret for den på et event i forbindelse med Litteraturfestivalen 2016, København læser.

Bjørn Rasmussen er født i 1983 og er før blevet positivt bemærket for sin skrivekunst. ‘Ming’ er hans første digtsamling, og den er blevet rost til skyerne af alle litteraturkyndige.
Ja, faktisk så blev han indstillet til Nordisk Råds litteraturpris for den.

Digtene heri er en slags ordknappe opremsninger, der kort fortalt omhandler forfatterens psykiske sygdom (psykose) og savnet af sin far, der døde af kræft, da han var tolv. Denne far er vel p.g.a. psykosen blevet til en hel besættelse for ham. Fx, så ser og ‘hører’ han ham hele tiden.

bjoern_rasmussen_ming_forside

 

Titlen ‘Ming’ henviser til Flemming, som var farens navn. Måske er det også et hint til forfatterens skrøbelighed (de der pokkers fine og sarte kinesiske vaser).

Jeg husker, at ham, der læste op fra den til pågældende event, bagefter lagde den fra sig igen med ordene: ”Spændende – men det er nok ikke èn man ligefrem får det godt af at læse…!”

Og det kan han jo have ret i. Og dog – jeg synes faktisk den er ret livsbekræftende, bl.a. på grund af dens rå skrivestil.

‘Barok’ og ‘syret’ er ord, der går igen i alle anmeldelser, og det kan jeg kun nikke genkendende til – og jeg elsker den for det.

Og så mener nogle for øvrigt, at det nok er det bedste, der hidtil er skrevet på dansk om psykisk sygdom – det være sig både på det beskrivende og på det rent stilistiske plan.

Årstidsrelevante temaer dukker også op her og der i digtene: ordning af havemøblerne i forfatterens kolonihavehus, bryllup i haven, overklipning af brune skovsnegle. Så alt i alt – hvis man leder efter lidt læsning til sommerferien, så kan man sikkert få megen fornøjelse og inspiration ud af ‘Ming’.

 

Af Robin Alving

 

Bjørn Rasmussen: Ming

Udgivet af Gyldendahl 2015

Sider: 87

Pris: 150 kr.

Skriv en kommentar

