Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Passionstesten

Hvad brænder du for?

For mange år siden forsøgte jeg at lave en øvelse, der handlede om at finde ud af mine værdier. Dengang fik jeg ikke så meget ud af øvelsen, fordi den tog udgangspunkt i logiske overvejelser og tanker fremfor følelser. Jeg har ofte svært ved at mærke, hvad jeg har lyst til og ikke lyst til. Derfor var øvelsen også svær for mig at lave.

For noget tid siden lavede jeg så øvelsen sammen med en god ven, der gav mig tid og ro til at mærke, hvad der egentlig var mest vigtigt for mig. Resultatet af denne passionstest kom meget bag på mig. Jeg kunne se, at jeg det meste af mit liv havde prioriteret tingene i den helt forkerte rækkefølge.

passion

Mest tydeligt var, at jeg havde prioriteret arbejde som det mest vigtige. Min tankegang var, at hvis jeg kunne komme tilbage på arbejdsmarkedet, så ville jeg omsider være lykkelig eller have et normalt liv. Jeg fokuserede så meget på slutmålet, at de vigtige ting druknede. Jeg ser mange havne i samme fælde. Både i og udenfor arbejdsmarkedet.

Men hvis ikke arbejdet er det vigtigste i mit liv, hvad er så?

Det vigtigste for mig er at være fysisk og psykisk stærk. Hvis kroppen og psyken ikke fungerer, så er det umuligt at få noget som helst andet til at fungere. Derfor gik jeg i gang med at fjerne så mange stressfaktorer fra mit liv som muligt samt at fokusere på sund kost, motion, positiv tankegang samt generelt at sørge for, at mit liv og hjem blev så velfungerende som muligt.

Det sjove er, at det har vist sig, at når jeg bevarer mit fokus på at have det godt, så fungerer alle de andre ting i mit liv også bedre. Mine relationer til andre er blevet mere harmoniske, jeg har fundet ud af, hvordan jeg får skabt ideelle rammer i min bolig, og jeg har omsider fået hul igennem til arbejdsmarkedet på en måde, der fungerer for mig.

Så hvad er tricket? For mig handlede det om at lære at mærke efter. Det var nok det sværeste.  Hvad havde jeg egentlig brug for i mit liv, og hvad havde jeg ikke brug for? Helt praktisk, så har jeg haft stor gavn af redskaber som Feng Shui, meditation, visualisering samt selvfølgelig sund kost og motion.

Læs mere om passionstesten her: http://thepassiontest.com/

 

Af Jens

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 10. juli 2016 by in Artikler, Debat, Ikke kategoriseret, Kreativt & fritid, Psykiatri & recovery.
