Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Boganmeldelse: ‘Ståsteder’ af Svend Brinkmann

B for Brinkmann, og b for berømt og berygtet, og det er jo det han er, den gode psykologiprofessor fra Århus Universitet, som hedder Svend til fornavn.

Han er forfatter til en del bøger, hvoraf Ståfast og Ståsteder nok er dem, der har fået mest omtale. Både af den gode og den onde slags.

Ja, bølgerne er ofte gået højt, når professorens skriverier er blevet diskuteret rundt omkring.  Det jeg havde hørt refereret, før jeg endnu havde læst en eneste linje fra hans hånd, har lydt meget provokerende, men også yderst fornuftigt, hvilket gjorde, at jeg efterhånden selv fik lyst til at gå i krig med bøgerne. Nedenfor følger så et par ord om Ståsteder.

Bogen er en opfølgning på den forrige bog, Ståfast. Her kritiserede Brinkmann den så moderne kiggen indad i sig selv og kravet til evig selvudvikling, der ifølge forfatteren, har det med at gå over i den rene selvdyrkelse. For på den måde forsvinder, ifølge ham, til sidst meningen med det hele, meningen med livet, for mennesket. Hvis man skal undgå dette, har man, i den ustabile verden vi lever i, brug for nogle ting at stå fast på, nogle holdepunkter i livet, og den slags findes faktisk, hævdede han, og de ligger udenfor os selv.

staasteder_bogforside

I Ståsteder leverer han så nogle helt konkrete eksempler på, hvad disse kan være. Der skal være tale om noget, der har værdi i sig selv, er sit eget formål og ikke bare et middel til noget andet, altså bare bidrager til den nyttetænkning, instrumentalisme, som han kalder det, der efterhånden er hele vort samfunds omdrejningspunkt.

Brinkmann har nemlig, fra den klassiske filosofiske skole, fundet 10 eksistentielle ideer: Bl.a., Det gode, Værdigheden, Løftet, Selvet, Sandheden. Og han helliger hver ide et kapitel i sin bog, hvor essensen af selv-samme gennemgås. Disse ideer er alle fortræffelige som vejvisere til et mere meningsfuldt liv, mener han. I sidste ende er det, som hos de klassiske filosoffer, dannelse og ikke selvrealisering der er kodeordet.
Mennesket skal dannes i relation til noget andet end sig selv. Og det det skal dannes til, er det fælles liv, nærmere bestemt; hvordan vi lever bedst muligt med hinanden. Ståstederne er med andre ord lig forpligtelser. Og kun på den måde kan mennesket faktisk blive sig selv, viser han.

Ståsteder er blevet beskyldt for at være for overfladisk, for banal, for hul, og sidst men ikke mindst at mangle politisk vision og handling, når den nu er så kritisk overfor virkningerne (instrumentalismen) af de markedsøkonomiske kræfter og den allestedsnærværende konkurrence.  Det kan jeg sagtens sympatisere med. Men alt i alt synes jeg, det er en god bog. Den har fat i noget vigtigt, og kan sikkert være inspirerende for mange.

Af Robin Alving

Svend Brinkmann: Ståsteder

200 sider, 249,95 kr. (e-bog: 137,95 kr.)

GYLDENDAL BUSINESS

2 comments on “Boganmeldelse: ‘Ståsteder’ af Svend Brinkmann

1. Mogens
    1. november 2016

Igen tak til Robin, der giver mig lyst til at læse, de ting han anmelder

Like

2. Tina Nielsen
    16. november 2016

Spændende indfaldsvinkel han præsenterer i sin bog. Med lidt god vilje, kan det menneskesyn han skriver sig op imod, dog godt integreres i hans egen “model”, efter min mening. At realisere sig selv og udvikle sig, kan, igen efter min mening, ikke kun ses som en egocentrisk/selvhævdende ting. Selvom vi havde den tankegang, at vi kun ville gøre noget for at få tilfredsstillet vores egne behov, så sker det altid i en socialitet med andre mennesker, som vi interagerer med. Middel og mål er derfor faktorer i alle menneskers liv. at realisere sig selv behøver ikke (kan ikke) betyde, at andre mennesker ikke får en ligeværdig plads i ens menneskeopfattelse. Men vi kender selvfølgelig alle sammen mennesker, for hvem den “anden” mest bliver et middel.

Like