Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Ren jul

Syv og et halvt år. Så længe er det siden, at jeg sidst har skuret fliserne på mit badeværelse – indtil i formiddags. Det tog mig ca. halvanden time, og der gik ikke mange minutter, før jeg begyndte at give mig – det gjort ondt i nakken, i skuldrene, i hænderne og nogle gange også i fødderne, når jeg sad i akavede stillinger for at vaske fliserne tættest på gulvet.

Men jeg havde halvanden time til at tænke. Jeg tænkte på de mennesker, som gør rent hver eneste dag – i private hjem, på kontorer, på skoler, i butikscentre – i København, i Danmark, i hele verden. Det er et rigtig vigtigt og også temmelig hårdt fysisk arbejde – og hvordan behandler vi de mennesker samt deres kolleger, som laver lige så vigtigt og lige så hårdt eller endda hårdere fysisk arbejde i vores samfund?

De får en dårlig løn. Der bliver set ned på dem. I nogle lande lever de i endnu højere grad end i Danmark på deres arbejdsgiveres nåde. Og når de bliver nedslidt fysisk eller udbrændt psykisk, fordi arbejdet tærer på kroppen, eller det stigende krav om hurtighed i takt med økonomiske nedskæringer skubber til psyken, hvad sker der så?

Så bliver der set endnu mere ned på dem fra magthavernes side. Så er de dovne nassere, som lever luksuriøst på kontanthjælp. Så bliver de nægtet et værdigt liv på førtidspension og i stedet sendt i ydmygende ressourceforløb eller sengepraktik hos virksomheder, som lukrerer på deres ulykkelige situation. Det kan vi ikke være bekendt.

Jeg håber, at alle de mennesker, som har ofret blod, sved og tårer for at give os allesammen et renere og mere behageligt samfund og nu sidder i klemme i systemet, må finde fred og glæde, i det mindste i juledagene

Af Maria

 

ren-jul

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 21. december 2016 by in Artikler, Kreativt & fritid, Sker & sket i Fountain House.
