Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

En ekstra julegæst

Da jeg var barn, var julen et af årets absolutte højdepunkter. Jeg skrev ønskeseddel, så julekalender, tændte kalenderlys og glædede mig til julemad, julegaver og julehygge. Julen 1988 var ingen undtagelse – jeg var 12 år, og jeg glædede mig helt vildt. Men det blev en anderledes jul det år, for vi fik en uventet gæst. Min far arbejde med unge arbejdsløse i et kommunalt beskæftigelsesprojekt, og i løbet af den 24. december bankede en af de unge, lad os kalde ham René, på døren.

Jeg havde mødt René nogle gange, og han var den sødeste unge mand, man kunne forestille sig, med københavnsk accent og blondt hår og skæg. Men den jul skæmmedes hans ansigt af et stort blåt øje, for han havde været i slagsmål med sin eks-kærestes nye kæreste. Mine forældre inviterede ham til at holde jul sammen med os, for han var nedtrykt og havde ikke andre at være sammen med, og det gjorde dybt indtryk på mig at holde jul sammen med ham.

julegaest

 

Min mor sagde til min bror og mig, at vi skulle finde en ting på vores værelse, som vi kunne give René i julegave. Jeg fandt en jumbobog, som jeg pakkede ind – den nyeste, for den var jo mindst slidt! Min bror og mine forældre fandt også hver deres lille ting, og vi lagde gaverne under juletræet oveni vores egne betragtelige gavebunker. Selvom jeg blev glad for mine egne gaver, ikke mindst det Madonna-bånd, min storebror gav mig, har jeg sjældent set nogen blive så glad og rørt over at få julegaver, som René gjorde. Det var jo små ting vi gav ham, men det år forstod jeg, at det virkelig ER tanken, der tæller.

I år skal jeg selv holde jul alene, og det glæder jeg mig til. Jeg hygger mig med forberedelserne, og jeg tror, jeg får en dejlig aften i selvforkælelsens tegn. Men jeg ved også, at der er mange mennesker i Danmark, som er kede af ikke at have nogen at holde jul med, eller som ikke har råd til at holde jul for deres børn. Det er mit inderligste ønske for julen 2016, at alle verdens René’er vil blive budt indenfor et sted med så meget mad på bordet og varme i hjerterne, at der er plads til en ekstra julegæst.

Af Maria

One comment on “En ekstra julegæst

  1. Lizette
    27. december 2016

    Hej. Sødt indslag. Det er også ved, at blive “populært” at en familie inviteret nogle folk som de ikke kender til juleaften. Godt, at der tænkes på andre end en selv i disse tider og ikke kun er sig selv nærmest.

    Like

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 24. december 2016 by in Artikler, Debat, Kreativt & fritid, Sker & sket i Fountain House.
