Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

Tilfredse medlemmer og godt arbejdsmiljø

I Fountain House har vi for nylig fået resultaterne fra både vores årlige brugertilfredshedsundersøgelse og en undersøgelse af medarbejdernes trivsel på arbejdet. Jeg sidder som leder med en følelse af stolthed over besvarelserne, der tydeligt viser, at vi er et godt tilbud til psykisk sårbare mennesker fra København, og at vi også er en arbejdsplads med meget høj trivsel for medarbejderne. Begge dele står meget højt på min dagsorden.

Stolt af vores fællesskab
Jeg er særligt glad for at se, at 92 % af medlemmerne fortæller, at husets fællesskab har stor betydning for deres recovery. Det bekræfter mig i, at recovery er en individuel proces, men at den foregår i en social kontekst. Fællesskabet er netop omdrejningspunktet i vores hus, og det skal vi værne om. Vi har nemlig et ret unikt fællesskab, hvor mangfoldighed er et kodeord: Her møder mennesker, der slås med psyken, hinanden på tværs af alder og baggrund og inspirerer og lader sig inspirere af hinanden. Besvarelserne viser også, at en stor del medlemmer ønsker at styrke deres netværk udenfor huset, og det skal vi som hus se nærmere på. Hvordan kan vi hjælpe til med det? Jeg håber, at vi kan finde svarene sammen med husets medlemmer.

Ligeværdet lever
At Fountain House er et sted, hvor medlemmer er vant til at give deres meninger til kende, kan man også se ved, at der igen i år er rigtig mange, der har besvaret spørgeskemaet. Jeg bliver stolt, når 91 % svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse med den hjælp de modtager i vores hus. Og jeg tror ikke, at det er en tilfældighed, at der både er høj tilfredshed blandt medlemmer og stor arbejdsglæde blandt medarbejderne. Jeg er sikker på, at de to ting hænger tæt sammen og peger på, at vores værdier har stor betydning for alle os, der kommer i Fountain House. Jeg hæfter mig også ved, at ikke en eneste medarbejder har følt sig truet eller utryg, for det er der nok ikke mange steder i branchen, der kan sige. Jeg tror på, at det handler om, at vi har en kultur, hvor ligeværdet lever, og hvor medarbejdere ikke har projekter på andres vegne. Nothing about us without us – det praktiserer vi hver dag, for når mennesker bliver mødt som netop mennesker frem for diagnoser, så skabes der tillid og tryghed, og det er afgørende, når vi taler recovery.

Mogens

Af Mogens Seider

Skriv en kommentar

Information

This entry was posted on 29. maj 2017 by in Ikke kategoriseret.
