Betablokken

Fællesblog for alle Fountain Houses medlemmer og medarbejdere

At rejse alene: Part 1. Toppen af Afrika

”You can do it. Come on Rikke. You are almost there. Walk. Walk. There is 200 m left. Come on, the last meters…..

Congratulation… !!! YOU DID IT. You are now at Uhuru Peak, 5895 m above the ocean. The top of Africa

6 dage tidligere….

Jeg var rejst til Tanzania alene, fordi jeg ville væk. Væk hjemmefra. Jeg havde besluttet, at jeg ville afprøve min egen psykiske og fysiske styrke ved at bestige bjerget Kilimanjaro, der ligger i nord Tanzania på grænsen til Kenya. Jeg havde hjemmefra søgt på nettet og lavet lidt research, men jeg havde ikke bestilt turen, ikke bestilt guider eller besluttet, hvordan jeg skulle gennemføre.

Jeg ankom til byen Moshi ved foden af Kilimanjaro, her fandt jeg et hotel, som var samlingssted for bestigere og forskellige rejseselskaber, der gjorde drømmen mulig. Jeg fandt ud af, at der var forskellige ruter op af bjerget, valgte den jeg synes passede bedst på mig og købte en guidet-tur, med 6 andre personer jeg ikke kendte.

Dagen efter mødtes vi alle og vejede vores oppakning, pakkede om, hilste på hinanden og gjorde klar til at tage af sted. Foruden mig var vi 3 englændere, 3 nordmænd og 2 guider.

De næste dage stod på daglig vandring i 7-8 timer. Vi gik igennem regnskov, højland, slette og til sidst klippelandskab. Da vi kom op over skyerne ændrede vejret sig hurtigt. Det ene øjeblik kunne det være koldt og regne, hvor det 10 min. efter var høj sol, så regntøj og overtøj måtte af. Et fænomen, der især fascinerede mig, var, når det tordnede i skyerne under os. Det var en helt speciel oplevelse at være ovenover tordenvejret. Dagene gik, nætterne gik, og vi kom højere og højere op. Luften blev tyndere, og det blev mere krævende at gå.

Den næstsidste dag gik vi hele dagen, indtil vi om eftermiddagen kom til campen. Her fik vi mad og lagde os til at sove. Jeg kunne selvfølgelig ikke sove. Det kunne ingen af os. Vi var spændte på nattens sidste vandring. Ved midnat blev vi vækket og fik lidt varm suppe. Vi lod oppakningen blive i campen og tog kun det allernødvendigste med os. Og så var det nu. Vi begyndte den sidste opstigning i nattens mørke.

Efter 4-5 timer i sne og mørke begyndte jeg at tvivle på, om jeg kunne gennemføre. De mange dage med vandring havde tæret på mig, og jeg var så presset, at jeg på et tidspunkt ikke så anden udvej end at ligge mig i sneen og blive liggende. Jeg sank bagud, og gruppen med den ene guide forsatte i et højere tempo end mit. Den anden guide blev tilbage og kunne se, at mine sidste kræfter var brugt op, og at jeg var ved at give op. Men nu var der ingen vej tilbage og han heppede på mig og guidede mig det sidste stykke vej.

 

Kl.06:30 da solen stop op, nærmede jeg mig med de sidste skridt toppen af Kilimanjaro. Jeg gik med langsomme skridt hen over sneen – men jeg gjorde det.

Jeg stod på toppen af Kilimanjaro.

Af Rikke-Line

One comment on “At rejse alene: Part 1. Toppen af Afrika

  1. kennethp
    15. juli 2017

    Flot bedrift og beskrivelse.

    Like

Skriv en kommentar

